České Aero Vodochody podporujú slovenské letectvo. Na ich lietadlách L-39NG budú možno cvičiť naši piloti

Domov > Aktuality > České Aero Vodochody podporujú slovenské letectvo. Na ich lietadlách L-39NG budú možno cvičiť naši piloti
České Aero Vodochody podporujú slovenské letectvo. Na ich lietadlách L-39NG budú možno cvičiť naši piloti
27.08.2022

Spoločnosť Aero Vodochody je najväčším leteckým výrobcom v Českej republike a jedným z najstarších na svete. Hlavný partner MLD SIAF 2022 Dlhodobo a úspešne spolupracuje aj so Slovenskom.

Už v máji na medzinárodnom veľtrhu obrannej techniky IDEB 2022 v Bratislave rokovala spoločnosť Aero Vodochody so zástupcami Slovenskej republiky. Ministerka obrany Českej republiky Jana Černochová hovorila so slovenským ministrom Jaroslavom Naďom o strategickej spolupráci pri výrobe lietadla L-39NG. Aero na veľtrhu absolvovalo aj dôležité rokovania s riaditeľom Leteckých opravovní Trenčín (LOTN) Ľubomírom Galkom o plánoch na industriálnu spoluprácu.

Významná spolupráca s LOTN

Aero a LOTN neskôr podpísali zmluvu, ktorá špecifikuje detaily budúcej priemyselnej spolupráce firiem. V prípade obstarania lietadiel L-39NG slovenskou armádou, by spolupráca zahrnula nielen výrobu častí nového lietadla, ale aj spoluprácu na logistickej podpore týchto lietadiel na Slovensku či na zabezpečovaní pozemného výcvikového systému.

Rozsiahle zapojenie slovenského leteckého priemyslu je jednou z kľúčových predností ponuky strategickej spolupráce na výcviku vojenských pilotov Vzdušných síl SR a dodania lietadiel L-39NG od Aero Vodochody. Môže pomôcť jeho rozvoju a stabilite.

„Štátna spoločnosť LOTN je tradičným partnerom Aero Vodochody. Naše nové lietadlo L-39NG otvára širokú škálu možností, ako na túto spoluprácu nadviazať. Ponúkame presunutie výroby niektorých častí lietadla na Slovensko, konkrétne zadnej časti trupu, špičky lietadla, brzdiacich štítov a palivových nádrží. Tým by sa LOTN stali jedným z najvýznamnejších dodávateľov pre L-39NG," upresnil Viktor Sotona, CEO spoločnosti Aero Vodochody. Podpísana zmluva špecifikuje aj ďalšie oblasti, ako je poskytovanie služieb spojených s prevádzkou lietadiel L-39NG či zapojenie sa do ďalších vývojových projektov Aera. Okrem spolupráce s firmou LOTN podpísalo Aero tiež memorandum so slovenskými firmami Matador a VRM. 

Výcvik pilotov pre F-16

Spoločnosť Aero s podporou Ministerstva obrany Českej republiky navyše Slovensku ponúka aj strategické a ekonomicky výhodné riešenie výcviku pilotov stíhačiek F-16, ktoré nahradia doterajšie MiG-29. Oficiálnu rozlúčku s týmito lietadlami uvidíme na MLD SIAF 2022.

Súčasťou výcviku je obstaranie 10 prúdových lietadiel L-39NG vo vyzbrojenej verzii s integrovaným systémom virtuálneho výcviku, ktorý prináša nové funkcie a významnú úsporu nákladov pri cvičení taktických situácií. Systém VTS (Virtual Training System) od izraelskej spoločnosti IAI je technologickou špičkou v oblasti moderných systémov pre výcvik pilotov. L-39NG predstavuje ideálnu cvičnú platformu pre prípravu pilotov na lietadlá F-16.

Vďaka týmto krokom by mal byť prechod na už kúpené F-16 plynulý, pretože vybavenie a ovládanie L-39NG je takmer totožné s F-16. „Pilotný priestor, ergonometria, rozmiestnenie prvkov, ovládanie palubných systémov, zobrazovanie informácii je realizované tak, že z technického hľadiska L-39NG umožňuje kompaktný výcvik pilotov s bezproblémovým prechodom na moderné súčasné vojenské lietadlá 4. aj 5. generácie,“ konštatuje Miroslav Hájek, bývalý hlavný inžinier Vojenskej leteckej akadémie a akrobatickej skupiny Biele Albatrosy. 

L-39NG

Lietadlo L-39NG sa po prvý raz predstavilo koncom roka 2018. O rok neskôr mohla jeho prednosti obdivovať verejnosť na Dňoch NATO v Ostrave, kde oslávil výrobca AERO Vodochody svoje sté narodeniny. V minulom roku si L-39NG vyskúšali aj slovenskí piloti z Leteckej základne Sliač, nenechali si ho ujsť ani tisíce návštevníkov na SIAF-e 2021 a uvidíme ho aj v tomto ročníku.

Lietadlo vychádza z aerodynamickej koncepcie pôvodnej L-39, ale jeho konštrukcia je z väčšej časti nová. Takmer 90 % dielov trupu tvorí novú konštrukciu a 10 % tvoria diely z pôvodného Albatrosu. Pre zaujímavosť, lietadlo L-39NG sa skladá z 12 000 častí, 100 rôznych druhov zliatin hliníka a 100 rôznych druhov ocele. Pohon L-39NG obstaráva vysoko úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémom TAP Blue, ktorý užívateľom zaisťuje bezprecedentné schopnosti letu a predvídateľnosť údržbových nákladov.