Spoločnosť AERO Vodochody predstaví na SIAF-e nástupcu Albatrosu

Domov > Aktuality > Spoločnosť AERO Vodochody predstaví na SIAF-e nástupcu Albatrosu
Spoločnosť AERO Vodochody predstaví na SIAF-e nástupcu Albatrosu
17.07.2022

Exkluzívny partner Medzinárodných leteckých dní SIAF, spoločnosť AERO Vodochody, predstaví aj tento rok všetkým návštevníkom najväčšieho leteckého podujatia na Slovensku moderné a nákladovo efektívne prúdové cvičné lietadlo L-39NG založené na historickom dedičstve osvedčeného a spoľahlivého lietadla L-39 Albatros. L-39NG budeme môcť obdivovať na Letisku Kuchyňa v Malackách v dňoch 27. a 28. augusta 2022 na statike, ale aj vo vzduchu, keď pilot predvedie všetky možnosti tohto stroja.

Lietadlo L-39NG sa po prvý raz predstavilo koncom roka 2018. O rok neskôr mohla jeho prednosti obdivovať verejnosť na Dňoch NATO v Ostrave, kde oslávil výrobca AERO Vodochody svoje sté narodeniny. V minulom roku si L-39NG vyskúšali aj slovenskí piloti z Leteckej základne Sliač, a napokon si ho nenechali ujsť ani tisíce návštevníkov na SIAF-e 2021. 

Lietadlo vyrábané s ohľadom na potreby zákazníkov

Dizajn L-39NG je výsledkom názorov a informácií od zákazníkov, a v súlade so súčasnými a budúcimi potrebami vzdušných síl na celom svete. Je navrhnutý predovšetkým ako základný a pokročilý prúdový trenažér, môže však vykonávať aj mnoho ďalších misií, vrátane ľahkého boja, priamej leteckej podpory, protipovstaleckého boja a prieskumu. Patrí do kategórie efektívnych a ľahkých prúdových lietadiel určených pre plnohodnotný výcvik pilotov moderných vzdušných síl.

Nástupca Albatrosu

Lietadlo vychádza z aerodynamickej koncepcie pôvodnej L-39, ale jeho konštrukcia je z väčšej časti nová. Takmer 90 percent dielov trupu tvorí novú konštrukciu a 10 percent tvoria diely z pôvodného Albatrosu. Pre zaujímavosť, lietadlo L-39NG sa skladá z 12 000 častí, 100 rôznych druhov zliatin hliníka a 100 rôznych druhov ocele. Pohon L-39NG obstaráva vysoko úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémom TAP Blue, ktorý užívateľom zaisťuje bezprecedentné schopnosti letu a predvídateľnosť údržbových nákladov.

Vo svojej koncepcii je L-39NG pokračovateľom lietadla L-39 Albatros, výcvikového komplexu, ktorý je na Slovensku známy od roku 1974. Aj vzhľadom na skutočnosť, že sú bohaté skúsenosti s využívaním celého komplexu L-39 pri výcviku pilotov aj technického personálu práve v Slovenskej republike prostredníctvom Vojenskej vysokej školy (Vojenskej leteckej akadémie) a Výcvikového strediska letectva, je možné objektívne konštatovať, že L-39NG je z viacerých objektívnych pohľadov najvhodnejšou náhradou za súčasné L-39, ktoré využívajú Ozbrojené sily SR,“ konštatuje Miroslav Hájek, bývalý hlavný inžinier Vojenskej leteckej akadémie a akrobatickej skupiny Biele Albatrosy.

Avionika lietadla je pripravená pre výcvik budúcich pilotov lietadiel štvrtej a piatej generácie, a môže byť do značnej miery prispôsobená požiadavkám zákazníka. Lietadlo je v bojovej variante vybavené piatimi závesníkmi pre nosenie výzbroje. Súčasťou lietadla je aj široké spektrum simulačných technológií, vrátane zapojenia do vysoko moderného taktického simulačného centra s cieľom zvýšiť účinnosť výcviku.