Stáva sa z Letiska Sliač nová základňa Flying Bulls?

Domov > Aktuality > Stáva sa z Letiska Sliač nová základňa Flying Bulls?
Stáva sa z Letiska Sliač nová základňa Flying Bulls?
01.07.2019

...podľa zoznamu lietadiel leteckých dní SIAF 2018 je táto otázka namieste. Okrem už avizovaných účastníkov z hangáru číslo 7 so základňou v rakúskom Salzburgu, strojov B-25 Mitchell a P-38 Lightning,  sa na SIAF-e predstaví i atraktívne lietadlo Chance Vought F4U-4 Corsair OE-EAS. Jedinečné majstrovské dielo v povojnových farbách amerického námorníctva pod označením RB, ktoré sa prezentuje na najvýznamnejších leteckých šou v Európe, budete môcť obdivovať na Leteckej základni Sliač a Letisku Sliač v dňoch 1. a 2. septembra.

Corsair z hangáru Flying Bulls

Corsair, ktorý na Sliači predvedie prvý septembrový víkend jeden z dvojice pilotov Eric Goujon alebo Raimund Riedmann, nepatrí priamo medzi vojnových veteránov. Stroj F4U-4 s výrobným číslom 9149 bol síce zostrojený v roku 1945, ale do bojov 2. svetovej vojny sa už nezapojil. Lietadlo po ukončení aktívnej služby v americkom námorníctve prešlo rukami mnohých majiteľov, vrátane pôsobenia v Hondurase. Nakoniec  skončilo vo vlastníctve Siegfrieda Angerera a v hangári č.7 na letisku Salzburg, kde sa zaradilo do flotily historických lietadiel spoločnosti Flying Bulls. V rámci Európy lietajú v súčasnosti iba 4 lietadlá vyrobené spoločnosťou  Chance Vought Aircraft Inc. Celosvetovo existuje približne 15 kusov tohto typu lietadla.

Corsair - úspešná americká (palubná) stíhačka 2. svetovej vojny

Keď dňa 29. mája 1940 prvýkrát vzlietol prototyp nového amerického námorného (palubného) stíhacieho lietadla, stal sa tento stroj druhou americkou stíhačkou (po P-38), ktorá prekonala rýchlosť 644km/hod. (400 uzlov). Bol to aj jeden z dôvodov, prečo sa toto vrtuľové lietadlo poháňané piestovým motorom dokázalo uplatniť i po skončení 2. svetovej vojny. Piloti Corsairov dosiahli počas bojových stretnutí v Pacifiku úctyhodný počet 2140 víťazstiev, pri vlastných minimálnych stratách 189 lietadiel. Spočiatku, z dôvodov nevhodnej konštrukcie podvozku a problémovým pristátiam na palube, pôsobili tieto lietadlá hlavne z pozemných základní. Upravené stroje verzie F4U-4 začalo americké námorníctvo preberať až od konca roku 1944.

Zdroj: L+K 6/2017, Ottova encyklopédia lietadiel 2. svetovej vojny,

            www.flyingbulls.at (press info)