Čo má spoločné parenica s enyou?

Domov > Aktuality > Čo má spoločné parenica s enyou?
Čo má spoločné parenica s enyou?
01.07.2019

Čo má spoločné parenica s Enyou?

Odpoveď na túto zdanlivo nezmyselnú otázku je jednoduchá. Keď sa po letisku Sliač začne rozliehať skladba írskej speváčky „Only Time“, každý komentátor leteckých dní vie, že ďalšie slová sú zbytočné. Slovenská akrobatická skupina pilotov vetroňov, ktorá sa už dávno stala pojmom aj vo svete, predvádza každoročne svoju akrobatickú zostavu „Parenica“ práve v sprievode týchto známych tónov. Prvý septembrový víkend nebudú chýbať na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2018 ani jedineční Očovskí Bačovia.  

Spoločne začali bačovať v Aeroklube Očová

Slovenská letecká skupina „Očovskí Bačovia“ vznikla v roku 1981. Aktuálne pôsobí  už  svoju 37. sezónu. Za úctyhodné  obdobie absolvovala  viac ako dvesto verejných vystúpení, z toho takmer polovicu v zahraničí. Jej členovia sú čestnými držiteľmi diplomu Medzinárodnej leteckej federácie FAI za prínos v skupinovom lietaní. Na svojom účte majú niekoľko ocenení či prvenstiev. Zúčastnili sa leteckých šou v Rakúsku, Nemecku, Taliansku, Slovinsku, Srbsku, opakovane v Poľsku, každoročne niekoľkokrát v Českej Republike.

Skúsení piloti

Z pôvodných členov skupiny lietajú ešte aktívne piloti Ľubo Tomašovič, Jozef Lalík a Braňo Oltus. Títo inštruktori lietania strávili vo vzduchu každý viac ako 1000 letových hodín. V skupine  ďalej pôsobia talentovaní pokračovatelia tradície očovského bezmotorového lietania  Martin Tišliar, Dušan Bysterský a Jozef Prokay. Martin Tišliar dokonca lieta na tej najťažšej pozícii ako vedúci skupiny. Očovskí Bačovia majú vo svetovom meradle niekoľko prvenstiev. Sú jedinou skupinou, ktorú od roku 2003 tvorí vlečné lietadlo Z 137 T a štyri vetrone L-13, L-23 Blaník. 

Vystúpenie na sliačskej oblohe

Po unikátnom štarte, obvykle štvorvleku za lietadlom Z 137 T Turbo Čmelák, skupina stúpa do výšky 1200 metrov. Stúpanie vo vleku je 2 m/s. Členovia skupiny zrealizovali takýto náročný vzlet po prvý raz v roku 2001. Po vypnutí vlečných lán začínajú piloti klzákov predvádzať svoje majstrovstvo – lietanie v rôznych formáciách. Let je doplnený dymovými efektmi, ktoré na oblohe „vykrútia“ aj spomínanú parenicu. Ich rýchlosť sa pohybuje od 90 do 250 km/h, pričom vzdialenosti medzi jednotlivými klzákmi  sú 3 až 5 metrov. Zostava je zakončená efektným preletom na maximálnej rýchlosti vo výške niekoľkých metrov nad plochou letiska, pričom prvý a posledný urobia premet. Ukážky v minulosti tiež dopĺňal unikátny zoskok parašutistu Janka Vrbického z krídla vetroňa.