Pilotné umenie aj premiéra UH-60M Black Hawk: Vzdušné sily OS SR sú opäť silnou oporou MLD SIAF

Domov > Aktuality > Pilotné umenie aj premiéra UH-60M Black Hawk: Vzdušné sily OS SR sú opäť silnou oporou MLD SIAF
Pilotné umenie aj premiéra UH-60M Black Hawk: Vzdušné sily OS SR sú opäť silnou oporou MLD SIAF
29.05.2018

S dynamickými aj statickými ukážkami lietadiel a vrtuľníkov či množstvom bojovej techniky z výzbroje protilietadlového raketového útvaru Ozbrojené sily Slovenskej republiky nezaprú v sebe spoluorganizátora Medzinárodných leteckých dní SIAF 2017. Na Sliači opäť ukážu, že zabezpečenie suverenity vzdušného priestoru a ochrana občanov majú aj divácky veľmi atraktívnu stránku.

MiG-29 AS FULCRUM

Stíhačky MiG-29 AS, UBS, ktoré patria pod Taktické krídlo generálmajora Otta Smika Sliač, tvoria základ Vzdušných síl OS SR. Modernizácia strojov v spolupráci s výrobcom lietadiel a viacerými západnými spoločnosťami prebehla v rokoch 2005 a 2006 v Leteckých opravovaniach Trenčín. Avionika prešla na anglosaské miery, moderné komunikačné prostriedky a systémy sú kompatibilné s technikou NATO. Ozbrojené sily si formálne prevzali 12 modernizovaných strojov (10 jednomiestnych verzií AS a 2 dvojmiestne UBS) 29. februára 2008 na letisku Sliač. Dve lietadlá prešli navyše aj zmenou kamufláže. MiG-29 je vyzbrojený vstavaným 30 mm kanónom GŠ-30.1, čo je najľahšia zbraň vo svojej kategórii na svete. Bez munície váži iba 46 kg. Zásoba streliva je 150 nábojov. Lietadlo má pod každým krídlom tri závesníky, kde je možné podvesiť riadené rakety napríklad: R-27, R-73, R-60MK, bloky s neriadenými raketami S-8, či neriadené bomby do hmotnosti 500 kg.

Majstrovstvo podplukovníka Ing. Martina „Mata“ Kuterku

Na SIAF 2017 však budeme MiG-29 obdivovať predovšetkým vďaka pilotnému majstrovstvu podplukovníka Ing. Martina „Mata“ Kuterku, zástupcu veliteľa Taktického krídla Sliač. Na vojenských lietadlách Z-42, L-29 Delfin, L-39 Albatros a MiG-29 Fulcrum má nalietaných viac ako 1600 letových hodín. Podplukovník Kuterka je pilot prvej triedy, QRA pilot (Quick Reaction Alert – pohotovostný systém, NATINAMDS), testovací pilot, inštruktor a pilot určený na predvádzanie lietadla MiG-29 na verejnosti.

L-39 CM Albatros a major Ing. Peter „Gabo” Gregor

Lietadlo L-39 CM je dvojmiestne, prúdové lietadlo vybavené dvojprúdovým motorom AI-25TL. Je určené na základný a pokračovací výcvik pilotov, ktorým umožňuje jednoduchý prechod na bojové lietadlo MiG-29. Využíva sa na ničenie pozemných a pomaly letiacich vzdušných cieľov a tiež na vzdušný prieskum. Albatros prevádzkuje viac ako 30 vzdušných síl po celom svete a medzi jeho prednosti patria vysoká spoľahlivosť, jednoduchosť a nenáročnosť na obsluhu.

Na lietadle L-39 CM sa predstaví major Peter „Gabo” Gregor – veliteľ roja, 2. taktickej letky Taktického krídla Sliač. Pilot prvej triedy má na vojenských lietadlách L-39 CM Albatros nalietaných takmer 1000 letových hodín a je tiež inštruktorom na type. Od roku 2015 vykonáva funkciu pilota určeného na predvádzanie lietadla L-39 CM na verejnosti.

Generačná obmena vrtuľníkov Vzdušných síl OS SR

Len prednedávnom, 26. 6. 2017, sa súčasťou Vrtuľníkového krídla generálplukovníka Jána Ambruša Prešov stali prvé dva vrtuľníky UH-60M Black Hawk. O dva mesiace neskôr už majú svoju premiéru na SIAF 2017. Ako symbol modernizačných zmien vo výzbroji Vzdušných síl OS SR si ich môžete pozrieť na statickej ukážke. UH-60M Black Hawk je stredný dvojmotorový viacúčelový vrtuľník primárne určený na taktickú prepravu vojsk a materiálu. Dokáže prepraviť 11 cestujúcich a na vonkajšom závese unesie 4 tony nákladu. Môže plniť úlohy pátrania a záchrany, hasenia požiarov v ťažko dostupnom teréne, odstraňovania následkov živelných pohrôm a ďalšie. Najmodernejšie prístrojové vybavenie mu umožňuje plniť letové úlohy za všetkých poveternostných podmienok vo dne aj v noci. Po „premiérových“ vrtuľníkoch UH-60M Black Hawk pribudnú do výzbroje vzdušných síl aj ďalšie, a to v nasledujúcich rokoch.

Mi-17 v rukách vojenských záchranárov

Vrtuľník Mi-17 SAR, ktorý vojenskí záchranári predstavia v dynamickej ukážke, je vybavený sofistikovanými prístrojmi na vyhľadávanie osôb aj novými komunikačnými a navigačnými prístrojmi, zvláda aj sťažené poveternostné podmienky či nočné operácie. Využíva sa pre úlohy Leteckej a pozemnej pátracej záchrannej služby a tiež na výcvik v rámci Integrovaného záchranného systému, predovšetkým pri živelných pohromách.

Dopravná letka s klasikou L-410

Vzdušné sily OS SR predstavia aj lietadlo L-410 UVP-E20. Vývoj tohto ľahkého dopravného lietadla určeného na regionálnu dopravu siaha do 60. rokov minulého storočia. V súčasnosti sú stroje L-410 prevádzkované vo viac než 50 krajinách na piatich kontinentoch, pričom 13 krajín ich využíva v ozbrojených zložkách. Celkovo bolo vyrobených už viac ako 1000 kusov týchto lietadiel. Základnými výhodami      L-410 sú schopnosť vzletu a pristátia na krátkych dráhach (cca 550 m) a na nespevnených plochách, nízke prevádzkové náklady, pevná konštrukcia, výborný výkon vo vysokých teplotách a nadmorských výškach, variabilita vybavenia a tiež veľký nákladový priestor. Toto lietadlo je ideálnym spojením prvotriednych technických parametrov a ekonomickej prevádzky pri preprave cestujúcich a materiálu na krátke a stredne dlhé vzdialenosti.