Agusta A109 na hraniciach možností

Domov > Aktuality > Agusta A109 na hraniciach možností
Agusta A109 na hraniciach možností
30.11.2017

Belgický A109 Demo Team je povestný spektakulárnymi dynamickými ukážkami. Jeho piloti v nich atakujú hranice možností vrtuľníka určeného aj pre civilné zložky.

Z vojenskej základne v Bevekome na Slovensko

Kapitáni Kevin Beckers a Stijn Soenens budú 26. - 27. augusta na Sliači ďalšími vyslancami krajiny, ktorá sa na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF zúčastnila už niekoľkokrát. Plne vycvičení piloti, ktorí majú za sebou viacero operácií a cvičení pod hlavičkou NATO či EUFOR, sa v dynamickej ukážke doslova pohrávajú s vrtuľníkom A109BA, ktorý je súčasťou ich domovskej 17. letky 1. krídla na vojenskej základni v Bevekome. Stroj vyrába spoločnosť AgustaWestland v Taliansku a ide o rýchly ľahký osemmiestny dvojmotorový viacúčelový vrtuľník, ktorý využíva nielen belgická armáda, ale aj civilné, záchranárske a pátracie zložky.

Trocha histórie

Belgické vzdušné sily založené v roku 1909 patria medzi najstaršie na svete vďaka zanieteniu kráľa Alberta, ktorý prvej belgickej leteckej škole poskytol dokonca svoje lietadlo. O pol storočia neskôr začali tvoriť svoje dejiny vrtuľníky Agusta A109. Prvý prototyp s jedným motorom a civilnými vyhliadkami zostal iba na papieri. S ohľadom na iných výrobcov sa začalo s vývojom dvojmotorového stroja. Prvý prototyp s dvoma turbohriadeľovými motormi Allison 250-C14 navrhli v roku 1969. Zamýšľaná vojenská verzia A109B sa vôbec nedostala k slovu. Prednosť dostal vývoj osemmiestneho variantu A109C.

Prvý z troch prototypov vzlietol v roku 1971 a po nasledujúcom období ďalšieho vývoja sa vrtuľníky začali vyrábať v roku 1975. O rok neskôr už prvý stroj slúžil komerčným účelom. Spoločnosť Agusta živila ďalej aj snahu o vojenský vrtuľník, čoho výsledkom bolo päť testovacích kusov A109As vo vojenskej úprave vybavených  protitankovými riadenými strelami BGM-71 TOW. Ďalšie dva prototypy zhotovené neskôr boli určené na priamu podporu pozemných jednotiek a námorných operácií. To všetko sa odohralo v čase, keď súčasní piloti belgického A109 display tímu neboli ešte na svete.

Belgicko je na Sliači ako doma

Belgické vdušné sily už na Slovensku reprezentovali F-16 Fighting Falcon, Embraer ERJ-145, Agusta A109 BE, C-130 Hercules aj Red Devils na lietadlách Marchetti SF 260. A109 Display Team nadviaže na svojich predchodcov atraktívnym vystúpením, ktoré získalo zaslúžený obdiv na viacerých leteckých podujatiach. Kapitán vrtuľníka Kevin Beckers, 30-ročný veliteľ roja A109, aktívne lieta od roku 2007 (celkový nálet okolo 2000 letových hodín) a táto sezóna je preňho poslednou vo funkcii display pilota. Od budúceho roka sa kapitánom vrtuľníka - display pilotom - stane Stijn Soenens s celkovým náletom okolo 1000 letových hodín. Aktívne lieta od roku 2013 a ako vedúci dvojice A109 od roku 2015. 

Fotografie: www.mil.be