Moderná vzdušná obrana, špičková letecká akrobacia i historická krása strojov na oblohe

Domov > Aktuality > Moderná vzdušná obrana, špičková letecká akrobacia i historická krása strojov na oblohe
Moderná vzdušná obrana, špičková letecká akrobacia i historická krása strojov na oblohe
15.12.2014

Legendárny vzdušný akrobat

Výprava našich južných susedov by na najväčšej leteckej udalosti roka u nás nebola kompletná bez legendárneho maďarského pilota Zoltána Veresa. Tento letecký akrobat zrodený pre lietanie má na svojom konte tisícky letových hodín. Traduje sa o ňom, že hádam niet stroja, na ktorom by sa nedokázal vzlietnuť. Majster leteckej akrobacie, ozdoba svetových leteckých šou, pilot, ktorý ovláda viac než 110 rôznych tipov lietadiel, je žijúcou legendou a každoročne priťahuje aj návštevníkov na Sliači. Zoltán Veres začal svoju leteckú kariéru v roku 1982 a dnes je, o. i., kapitánom Boeingu 737. V roku 1995 patril v rámci Breitling Svetového pohára medzi dvanástku najlepších pilotov planéty a na starom kontinente, v USA, Kanade a Japonsku sledovalo jeho akrobaciu 300 tisíc divákov denne. Tento maďarský pilot je však aj držiteľom niekoľkých rekordov zapísaných v Guinnessovej knihe rekordov. Medzi jeho obľúbené a divácky najatraktívnejšie kúsky patrí vystúpenie, v rámci ktorého je v rýchlosti 400 km/h letiac dolu hlavou vo výške 3 m schopný otočkou vo vzduchu preťať napnutú stuhu.

Na ktorom stroji sa Zoltán Veres predstaví sliačskemu publiku? Bude to Skybolt. Konštruktérom tohto lietadla bo Lamar Steen, ktorého ambíciou bolo zostrojiť vysoko výkonný dvojmiestny akrobatický dvojplošník poskytujúci pohodlie pilotom s vyššou postavou. Zaujímavosťou je, že prototyp tohto lietadla zostavili študenti strednej školy v roku 1969 a už v októbri 1970 sa vznieslo do vzduchu lietadlo, ktorého náklady nepresiahli päťtisíc dolárov. Študentský prototyp lietal s motorom 180hp Lycoming HO-360-B1B. Skybolt si postupne vybudoval výborné renomé a na konci 70-tych rokov sa stal najvyrábanejším dvojmiestnym exprimentálnym lietadlom všetkých čias. Dodnes poskytuje komfort pre pilota i pasažiera a je častým hosťom leteckých šou.
Maďarská ponuka bude tento roka na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2014 opäť pestrá. Na svoje si prídu obdivovatelia modernej leteckej techniky, nadšenci krkolomných kúskov na oblohe i milovníci okrídlených veteránov.

Maďarské vzdušné sily

Nad Leteckou základňou Sliač sa návštevníkom Medzinárodných leteckých dní SIAF 2014 predstaví lietadlo Maďarských vzdušných síl z dielne spoločnosti SAAB - Jas 39 Gripen. Tieto viacúčelové bojové lietadlá novej generácie využívajú najmodernejšie technológie a najnovšie zbrane. Stroj je konštruovaný tak, aby dokázal čeliť hrozbám, pričom spĺňa prísne kritériá letovej bezpečnosti. Spomínané kvality predurčujú toto stíhacie útočné prieskumné lietadlo Gripen na plnenie širokej škály operačných úloh i prieskumných misií. Prvý let lietadla JAS-39D , ktoré sa stalo zároveň prvým bojovým lietadlom štvrtej generácie, sa uskutočnil v roku 1988.

Fajnšmekrov poteší historický kúsok

Maďarská nadácia Goldtimer sa opäť stane účasťou najväčšej leteckej udalosti roka u nás. Návštevníci SIAF 2014 si na Sliači budú môcť pozrieť lietadlo, ktoré je najmä Banskobystričanom dôverne známe. Goldtimer Foundation Budapešť totiž prevádzkuje dvojmotorové dopravé lietadlo Lisunov Li-2 a práve v podobných lietadlách bola počas SNP z poľského územia prepravená aj 2. československá paradesantná brigáda. Počas spiatočných letov prepravili tieto stroje z Letiska Tri duby na Sliači do sovietskych nemocníc aj takmer sedemsto vojakov, ktorí utrpeli zranenia počas SNP. Zachovalé lietadlo Lisunov Li-2 je aj jedným zo symbolov Múzea SNP v Banskej Bystrici. Tento stroj slúžil vo vojenskom letectve.

Zdroj: http://www.goldtimer.hu/gallery.html

Maďarskí Goldtimeri predstavia na Sliači počas Medzinárodných leteckých dní stroj Li-2P, ktorý bol vyrobený v roku 1949. Pôvodne lietal pre vojenské letectvo, neskôr ho upravili pre civilnú dopravu a dokonca lietal ako vládne lietadlo. V polovici 70-tych rokov sa po vyradení dostalo do zbierok Leteckej technickej vysokej školy v Szolnoku, kde sa ho po dvadsiatich rokoch ujali nadšenci z budapeštianskej nadácie Goldtimer. Získanie letového osvedčenia v roku 2002 nasledovalo po dôkladných opravách a skúškach. Odvtedy je Lisunov Li-2 častým hosťom prestížnych leteckých dní všade vo svete.