Sliačska premiéra historických skvostov alebo z úcty k výnimočnému talentu

Medzinárodné letecké dni 2012 mali viacero superlatívov. Zúčastnilo sa ich rekordný počet návštevníkov, prvýkrát privítali taliansky národný tím Frecce Tricolori a pripísali si prvenstvo aj vďaka zavedeniu tradície putovnej ceny „Best display Smik Trophy". Práve toto významné ocenenie dostanú vždy tí najlepší piloti či akrobatické skupiny v rámci dynamických ukážok, ktoré veľakrát patria k nezabudnuteľným zážitkom leteckých dní.

Nie náhodou nesie cena meno jedného z najvýznamnejších československých pilotov, ktorý lietal v službách britského kráľovského letectva (Royal Air Force), generálmajora Otta Smika. O vážnosti niekdajšieho veliteľa 127. britskej stíhacej perute svedčí aj pomenovanie Leteckej základne Sliač a jeho busta dotvorená leteckým krídlom najslávnejšieho stíhacieho lietadla druhej svetovej vojny – Supermarine Spitfire.

otto smik

Práve najočakávanejšia letecká udalosť roka na Slovensku, Medzinárodné letecké dni MLD SIAF 2013, ktoré sa uskutočnia 31. augusta – 1. septembra, ponúknu divákom pohľad na najslávnejšie stíhacie lietadlo II. svetovej vojny, Supermarine Spitfire, najvýkonnejší sovietsky dolnoplošník Jak-3 a jedno z najrozšírenejších prúdových lietadiel na svete, MiG – 15, vo farbách poľského letectva.

Elegantný a obratný - legenda menom Spitfire

Supermarine Spitfire je lietadlo, ktoré používalo kráľovské letectvo Británie (Royal Air Force - RAF) počas druhej svetovej vojny. Spolu s Hawker Hurricane tvorili základ britského stíhacieho letectva počas bitky o krajinu (the Battle of Britain). Spitfire bol jedným z najlepších stíhacích strojov svojich čias. Jeho tvorcom bol vynikajúci a veľmi známy letecký konštruktér Reginald J. Mitchell. Preslávil sa konštrukciou plavákových závodných rýchlostných strojov, ktoré v rýchlostných súťažiach zbierali jedno víťazstvo za druhým. Supermarine začalo vývoj svojej prvej stíhačky v roku 1931. Britské ministerstvo letectva žiadalo lietadlo modernej koncepcie poháňané motorom Rolls-Royce Goshawk II. Súťaž o typ, ktorý bol špecifikovaný ako F.7/30 obsadili všetky významné letecké spoločnosti v Británii a tiež malá firma Supermarine. O pár rokov neskôr už vyrábala lietadlá pre potreby Royal Air Force. Prototyp Supermarine Type 300 bol dokončený 18. februára 1936 a vzlietol 6. marca 1936. Po menších úpravách prototypu bola v júni 1936 objednaná prvá séria - 310 kusov pod názvom Spitfire.

Pôvodná výroba lietadla postupovala tak pomaly, že sa uvažovalo o jeho zrušení. Problém paradoxne spôsoboval moderný dizajn Spitfiru, najmä jeho eliptické krídlo, ktoré vyžadovalo nové technologické postupy u neskúsených subdodávateľov. Celkovo bolo vyrobených 2500 strojov rôznych variantov s mnohými modifikáciami, ktoré sa od seba líšili motormi, výzbrojou či výstrojom. Dokonca existovala aj námorná verzia Supermarine Seafire určená pre operácie z lietadlových lodí. Spitfire slúžil aj vo väčšine spojeneckých letectiev.

Foto: http://www.aircraftdisplays.info/photography-.html

Úspešný sovietsky Jakovlev Jak-3

yak 3

Sovietsky Jak-1 a následne Jak-3 patrili k najlepším a najvýkonnejším stíhacím lietadlám druhej svetovej vojny. Vznikli postupným zdokonaľovaním strojov Jak-1M. Okrem iného boli vo výzbroji známej francúzskej Normandie Niemen, ktorej piloti tvrdili, že Jak-3 je najlepšou stíhačkou, s ktorou kedy lietali. Vývoj tohto jednomiestneho jednomotorového samonosného dolnoplošníka sa začal až v roku 1939. Jedným z troch vývojových centier, ktoré boli poverené vytvorením modernej konštrukcie, bola aj kancelária Alexandra S. Jakovleva. Prvý prototyp lietadla vznikol na konci roku 1939 pod označením I-26. O rok neskôr začína sériová výroba. Vzniklo niekoľko jeho variantov. Úctyhodné výsledky mu priniesli nezabudnuteľnú mediálnu pozornosť a tak história kvalitného stroja nekončí ani dnes. Rusko ho v obmedzenej kusovej výrobe (s americkými motormi) vyrába pre bohatých zberateľov aj v súčasnosti.

Foto: © Mike Vallentin http://www.flugzeuginfo.net

Najrozšírenejšie a najvyrábanejšie prúdové lietadlo na svete – MiG 15 „Fagot"

MiG-15 bolo jedno z prvých úspešných prúdových stíhacích lietadiel, vyvinuté v kancelárii dvoch konštruktérov Mikojanom a Gurevičom v Sovietskom zväze. MiG-15 predvádzal svoje kvality najmä v leteckých bitkách nad Kóreou, kde sa mu vyrovnal jediný typ lietadla North American F-86 Sabre. V ZSSR bolo vyrobených vyše 12 tisíc lietadiel tohto typu. Väčšina prúdových lietadiel bola navrhnutá podľa schémy vrtuľových stíhačiek s rovným krídlom. To obmedzovalo ich maximálnu rýchlosť. Toto stíhacie, prípadne stíhacie bombardovacie lietadlo bolo zostrojené so šípovitými krídlami s uhlom šípu 35º. Na horných stranách krídel sa nachádzajú aerodynamické hrebene. Tie zlepšujú aerodynamické vlastnosti lietadla. MiG-15 slúžil ako základ pre vývoj pokročilejšieho MiG – 17, ktorý predstavoval vážnu hrozbu pre modernejšie nadzvukové americké stíhačky počas vojny vo Vietname.

Foto: http://www.flyfighterjet.com/fly-mig-15-in-poland/


Text: ZS
Video: PP

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore