Atraktívny vzdušný súboj slovenských pilotov

Ani na tohtoročných Medzinárodných leteckých dňoch 2013 nebudú chýbať zástupcovia slovenských vzdušných síl. Dôkazom toho sú v súčasnosti časté nácviky slovenských pilotov na sliačskom nebi. Vzdušné sily sa budú prezentovať dynamickými aj statickými ukážkami rôznorodej leteckej a pozemnej techniky. Všetci nadšenci pre lietanie uvidia vo vzduchu atraktívny vzdušný súboj „Dogfight", známy sliačskou dvojicou lietadiel MiG-29. Nebude chýbať sólo display ukážka, letecké umenie pilota, stíhačky Mig-29 Fulcrum či lietadla L-39 Albatros. Vzdušné sily OS SR na najväčšom leteckom podujatí oslávia 20. výročie svojho vzniku.

Atraktívny vzdušný súboj

Tzv. dogfight predvedie dvojica pilotov domácich lietadiel MiG-29. V leteckej reči tento pojem znamená, že ide o blízky manévrový vzdušný boj, v ktorom hlavnú úlohu zohrávajú manévrovacie schopnosti lietadla, jeho rýchlosť, výkonové charakteristiky lietadla, t. j. pomer ťahu k hmotnosti či plošné zaťaženie krídla. Rozhodujúce je však letecké umenie pilota. Vzdušný súboj MiG-29 je simulovaný let pre divákov, ktorý má priblížiť súčasný vzdušný boj dvoch bojových lietadiel na malé vzdialenosti.

Pri vzdušnom súboji dvojice MiG-29 predný MiG-29 simuluje brániace sa lietadlo, kým zadný je útočiacim lietadlom. Celý let je nesmierne fyzicky i psychicky náročný. Dosahuje sa preťaženie 7 až 8 g, čo znamená, že sedem až osemnásobok vlastnej váhy vtláča pilota do sedadla. Rýchlosť sa pohybuje od 300km/h až do 1000 km/h. Počas vzdušného súboja sa piloti musia nepretržite koncentrovať v extrémne krátkom čase, v trojrozmernom priestore v blízkosti zeme.

Letecké umenie pilota MiG-29

Ľahkosť letu a zároveň ohromujúca sila, rýchle striedanie manévrov a pozície lietadla, to sú charakteristické črty sólo display ukážok na lietadle MiG-29. Cieľom ukážky je prezentácia manévrovacích schopností lietadla MiG-29. Počas vystúpenia sa lietadlo pohybuje vo výškach od 100 do 1400 m, pri rýchlosti od 230 km/hod do 1000 km/hod. Preťaženie dosahované počas ukážky je až do 9 g, pri rýchlych obratoch vo vysokej rýchlosti.

Predvádzať nadzvukové, vysoko výkonné lietadlo MiG-29 na verejnosti je akýmsi pomyselným vrcholom, ktorý môže pilot dosiahnuť. Zároveň je to obrovská výzva i nesmierna zodpovednosť a schopnosť nájsť vhodný kompromis medzi možnosťami predvedenia lietadla (v prízemnej a malej výške na obmedzenom priestore) a dodržaním vysokej miery bezpečnosti letov.

Ďalšie ukážky umenia príslušníkov vzdušných síl SR nad sliačskym letiskom

Atraktívnym lietadlom, ktoré sa predvedie na sliačskom nebi, je aj L-39 Albatros. Umenie leteckej pilotáže predvedie pplk. Roman „Lolo" Poláček, veliteľ výcvikovej letky LZ Sliač, ktorý opisuje svoju ukážku leteckého umenia týmito slovami: "Vystúpenie začína dvomi horizontálnymi zatáčkami s prechodom prevalením sa cez chrbát z jednej do druhej. Cieľom je získať v zatáčkach rýchlosť minimálne 550 km/h potrebnú pre stúpanie do vertikálnych prvkov. Stúpanie pod uhlom 70° s výkrutom v strede stúpania do výšky 1100 metrov nad terénom, ktorá je potrebná na vykonanie zvratu....posledná kombinácia prvkov, zvrat, pomalý výkrut a zatáčka o 270° na záverečné defilé, ktorým je let na chrbte s vysunutým podvozkom a pristátie. Po pristátí, zarolovaní lietadla na stojisko a vypnutí motora nikdy nezabudnem poďakovať lietadlu, že ma nesklamalo a hlavne technickému personálu za dokonalé pripravenie lietadla na let."

Súčasťou dynamických ukážok na SIAF 2013 bude aj ukážka záchranárskych a evakuačných prác a tiež hasenie požiaru s použitím bambi vaku. Pri hasení požiarov sa používa vojenský vrtuľník Mi-17. Piloti musia mať dokonale zvládnutú techniku pilotovania vrtuľníka, pilotovanie s podvesom pri maximálnej hmotnosti vrtuľníka, čo znamená vysokú presnosť a jemnosť pilotovania, ale aj dokonalú spoluprácu s palubným technikom, ktorý pilota navádza. Pri plnení náročných úloh je kľúčové poznať a dôsledne dodržiavať obmedzenia vrtuľníka, napríklad maximálnu vzletovú hmotnosť s ohľadom na teplotu vzduchu a nadmorskú výšku.

Lákadlá leteckej a pozemnej techniky Vzdušných síl SR na SIAF 2013

MiG-29

Lietadlá MiG-29 tvoria základ vzdušných síl SR. Modernizácia strojov sa realizovala v spolupráci s výrobcom lietadiel ako aj viacerými západnými spoločnosťami v rokoch 2005 a 2006, v leteckých opravovaniach Trenčín. Stroje boli vybavené modernými komunikačnými prostriedkami a systémami kompatibilnými s technikou NATO. MiG-29 je vyzbrojený vstavaným 30 mm kanónom GŠ-30L. Ide o najľahšiu zbraň vo svojej kategórii na svete, ktorá bez munície váži iba 46 kg. Zásoba streliva je 150 nábojov. Stroj môže niesť na troch závesníkoch pod každým krídlom najrôznejšie varianty riadených striel vzduch-vzduch napríklad: R-27, R-73, R-60MK, ako aj množstvo laserom navádzaných striel vzduch-zem, či konvenčných bômb, celkovo do hmotnosti 3 500 kg.

L-39 Albatros

Je výkonné cvičné prúdové lietadlo vyvinuté v 60. rokoch v Československu. V tom období sa používal názov C-39 (C-cvičný) a nahradil L-29 Delfín. Bolo to prvé prúdové lietadlo druhej generácie. Typ bol neskôr zmodernizovaný, nová verzia nesie označenie L-59 Super Albatros. Pokračovateľmi typu sú stroje L-159Alca. Albatros je ešte stále v prevádzke u viac ako 30 vzdušných síl sveta. Albatros je viacúčelové lietadlo, najpoužívanejší je najmä ako stroj pre základný a pokračovací letecký výcvik. Patrí medzi najrozšírenejšie cvičné lietadlá na svete.

Mi-17

Je dvojmotorový viacúčelový vrtuľník s päťlistým hlavným rotorom, odvodený od úspešného typu Mi-8. Je prevádzkovaný v dvoch verziách a to Mi-17 LPZS na účely leteckej, pátracej a záchrannej služby a Mi-17 M na prepravu osôb a materiálu. Je použiteľný aj v bojovej verzii.

Mi-2 Hoplite

Patrí medzi ľahké, dvojmotorové vrtuľníky a je určený na výcvik vojenských pilotov a na plnenie prepravných úloh.

Vzdušné sily OS SR sú základnou zložkou ozbrojených síl SR. Ich primárnym poslaním je zabezpečovať nepretržitú obranu vzdušného priestoru SR, ochranu vzdušného priestoru Aliancie a v priestore svojej zodpovednosti podporovať medzinárodné vojenské operácie v súlade s prijatými záväzkami. Veliteľstvo vzdušných síl má v podriadenosti tri letecké krídla (zmiešané krídlo Sliač, vrtuľníkové krídlo Prešov, dopravné krídlo Kuchyňa) a dve brigády (protilietadlová raketová brigáda Nitra, brigáda velenia, riadenia a prieskumu Zvolen). Podrobnosti o leteckej technike vzdušných síl: www.vvzs.mil.sk.

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore