Z Belgicka priletia The Victors 4 x Piper, stíhačka F-16 a Agusta 109

Domov > Aktuality > Z Belgicka priletia The Victors 4 x Piper, stíhačka F-16 a Agusta 109
Z Belgicka priletia The Victors 4 x Piper, stíhačka F-16 a Agusta 109
31.03.2014

Počiatky formácie The Victros siahajú do roku 2004. V marci pristávali Manu, Luck a Frankie na tom istom letisku. Náhoda chcela, že sa počuli v rádiu. Dohodli sa, že urobia formačný let, avšak leteli tak ďaleko od seba, že ťažko bolo hovoriť o formácii. Detaily doladili až keď pristáli. Slovo dalo slovo a vznikla neformálna skupina. Vedeli však, že sa musia zdokonaľovať a naučiť pár leteckých trikov, aby svoje vystúpenia obohatili. Už 28. augusta 2004 ich na oblohe obdivovali hasiči počas slávnosti v Gavere. Najprv vystupovali pri rôznych (skôr súkromných) príležitostiach – pri privítaní nového lietadla, pri svadbe letového inštruktora, prvýkrát boli pozvaní na letecké dni Belgian Air Force v Koksijde AFB. Až po tejto skúsenosti možno hovoriť o skupine The Victors oficiálne. Názov skupiny vznikol tiež tak trochu náhodne, podľa začiatočných písmen lietadiel OO-VMC, OO-VMX a OO-VCU. V súčasnosti v tíme lietajú Emmanuel "MANU" De Craene, Luc De Smet, Rick De Smet, Freek Van Hyfte a Matthias Schmid. Formácia lieta na strojoch Piper PA28-161 Cadet a Piper PA28-161 Warrior III. Viac informácií na http://www.thevictors.be.

Skutočnou lahôdkou pre milovníkov letectva bude na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2011 na Letisku Sliač letová ukážka belgickej stíhačky F-16. Lietadlo je skutočným kráľom medzi bojovými stíhačkami a tvorí polovicu bojového stavu amerického letectva a využíva ho ďalších 17 krajín vrátane šiestich členských krajín NATO. Podľa informácií z portálu lietadla.com F-16 môže plniť množstvo úloh. Vo vzdušnom boji je schopný ničiť ciele na malú a strednú vzdialenosť. Tiež sa používa v roli prepadového, doprovodného alebo hliadkujúceho stíhača. V rámci boja s pozemnými cieľmi môže vykonávať priamu podporu pozemných jednotiek, prehradzovať bojisko a v špeciálnej verzii umlčovať prostriedky protivzdušnej ochrany a vykonávať prieskum. Dôležitú úlohu stíhačky zaznamenávajú, samozrejme, pri vojenských úlohách. V roku 1982 boli nasadené pri izraelskom útoku na Libanon, rok predtým dokázali izraelské F-16 odvážnou akciou špeciálnymi pumami zničiť iracký reaktor umiestnený hlboko pod zemou. Počas vojny v Afganistane zostrelili pakistanské F-16 viac než 16 sovietskych bojových lietadiel. Najväčšie bojové vystúpenie pre lietadlá F-16 znamenala vojna v Perzskom zálive. V jej priebehu bolo nasadených 249 strojov, ktoré uskutočnili 13 500 bojových letov. Zvrhli približne 20 000 ton púm a podieľali sa tak na takmer polovici všetkých bombardovacích akcií USAF. Stručná charakteristika: 10 m2 (rozpätie krídla), 15,03 m (dĺžka), 5,09 m (výška), 8 640 kg (hmotnosť prázdneho lietadla), 5 400 kg (max. únosnosť výzbroje), 3 104 kg (max. kapacita vnútorných nádrží), 19 180 kg (max. vzletová hmotnosť), M=2,0 (max. rýchlosť), 300 m/s (max. stúpavosť), 15 300 m (operačný dostup), 645-1370 km (bojový dolet), 3 900 km (max. preletová vzdialenosť).

V statickej ukážke sa na SIAF 2011 sa predstaví vrtuľník AGUSTA 109 BE. AgustaWestland AW109 (predtým Agusta A109) je vrtuľník vyrábaný spoločnosťou Agusta, teraz AgustaWestland v Taliansku. Jedná sa o ľahký, dvojmotorový, osemmiestny, viacúčelový vrtuľník. Má široké využitie v mnohých krajinách na prepravu cestujúcich a na štátne služby, najmä v zdravotníctve. Doteraz bolo vyrobených viac ako 370 kusov modelu AW109. Agusta prepraví šesť až sedem osôb, má dĺžku 13,04 m, priemer rotora 11 m a výšku 3,5 m. Hmotnosť prázdneho stroja je 2 000 kg a maximálna vzletová hmotnosť je 2 850 kg–3 000 kg (v závislosti na variante). Poháňa ho dvakrát Pratt & Whitney Canada 206C alebo Turbomeca Arrius 2K1 turbohriadeľový, každý s výkonom 567 alebo 571 koní (423 kW alebo 426 kW), čo mu zabezpečuje maximálnu rýchlosť 285 km/h. Dolet má 964 km, dostup 6 000 m a stúpavosť 9,8 m/s.