Nenechajte si ujsť program MLD SIAF 2022 bohatý na leteckú techniku...

Nenechajte si ujsť program MLD SIAF 2022 bohatý na leteckú techniku zo Slovenska i zahraničia
Najväčšie a medzi návštevníkmi najobľúbenejšie letecké podujatie na Slovensku sa nezadržateľne blíži. Organizátori v týchto dňoch pracujú naplno, aby atraktívnym programom opäť potešili malých aj veľkých fanúšikov lietania a leteckej techniky. Program Medzinárodných leteckých dní SIAF 2022 sa napĺňa nielen rýchlymi a obratnými lietadlami, ale aj vrtuľníkmi schopnými vykonávať akrobatické manévre. Príďte sa rozlúčiť s letnými prázdninami poriadnou dávkou dynamických a statických ukážok, ktoré budete môcť obdivovať na Letisku Kuchyňa v Malackách v dňoch 27. a 28. augusta.
L-29 Delfín a Jozef Pivarči
Pravidelného účastníka domácich leteckých podujatí, lietadlo L-29 Delfín, mohli fanúšikovia letectva naposledy vidieť na tohtoročnom Festivale letectva v Piešťanoch v exkluzívnom rýchlostnom súboji s monopostom Formuly F1. Napriek tomu, že ide o lietadlo staršieho dátumu, Delfín je stále rýchly, čulý a vo vzduchu obratný. Letové vystúpenie generálmajora vo výslužbe Jozefa Pivarčiho bude určite patriť k tým, ktoré sa oplatí vidieť.
L-29 Delfín dokáže byť vo vzduchu veľmi rýchly a obratný. Na zemi vie zrýchliť z nuly na 140 km/h za 15 sekúnd a k odpútaniu od zeme dochádza pri rýchlosti 165 km/h po 25 sekundách od začiatku vzletu. Jozef Pivarči má za sebou bohatú vojenskú i civilnú leteckú minulosť. Pôsobil aj v slovenskej armáde ako veliteľ zboru letectva a protivzdušnej obrany. V civile lietal na strojoch L-410, Boeing 737-200,500,800 NG, 900 NG a 757-200. Na Delfíne začal lietať už ako žiak Dôstojníckej pilotnej školy v Košiciach v roku 1972. O tri roky neskôr už pôsobil ako pilot inštruktor nielen na Delfíne, ale i na MiG-21.
MiG-15 a Mateusz Strama
Ani poľského pilota Mateusza Stramu snáď už návštevníkom MLD SIAF nemusíme špeciálne predstavovať. Býva vo Varšave a k jeho každodennej práci patrí lietanie na Boeingu 737 pre najväčšiu nízkonákladovú leteckú spoločnosť v Európe. Je veľkým nadšencom vojnových lietadiel a všeobecne letectva. Slovenské letecké podujatia vždy obohatí účasťou nejakého historického kúska, a inak tomu nebude ani na SIAF-e. Vo vzduchu sa aj pod jeho taktovkou predstavia dve prúdové stíhacie lietadlá MiG-15 „Fagot“.
Poľská účasť aj s vrtuľníkom BO105
Prvý prototyp vrtuľníka BO105 vzlietol 16. februára 1962. Na jeho vývoji sa podieľali dve spoločnosti MBB a Bolkow. Ide o dvojmotorový ľahký viacúčelový vrtuľník a prvé rotorové lietadlo, ktoré dokázalo vykonávať akrobatické manévre, ako napríklad obrátené slučky. Vrtuľník sa vyznačuje revolučným systémom rotora bez pántov. Viaceré charakteristiky tohto stroja umožňujú zachovanie plného riadenia i pri negatívnom preťažení a zlepšujú ovládanie vrtuľníka pri lete v blízkosti zeme.
Maďarská účasť s vrtuľníkom Mi-2
Ani tento rok nebude na SIAF-e chýbať dynamická ukážka ľahkého viacúčelového vrtuľníka Mi-2, ktorý bol vyvinutý začiatkom 60. rokov 20. storočia. Vrtuľník slúži predovšetkým na plnenie prieskumných, dopravných a kuriérskych úloh. Využíva sa na prepravu materiálu, vyhliadkové lety či ako pomoc pri prírodných katastrofách.