SKUPINY-2

19. Jún 2017 Blog

V tomto blogu (hrdo používam tento výraz akoby som vedel o čo ide) by som sa chcel vrátiť k starým restom - teda ako som sľúbil napísať niečo o cvičení „Štít 84“ - a vyjadriť sa tiež ku skupinovému lietaniu. To všetko tak trochu pod „tlakom „ nových“ informácií o účastníkoch SIAF 2017 ako i pod „tlakom“ spomienok, ktoré chtiac nechtiac prichádzajú.

Najskôr teda k tým novým a musím (teda chcem) povedať, že veľmi atraktívnym účastníkom SIAF 2017.

Akrobatická skupina „Al Fursan“ - niečo nepredstaviteľné na slovenskom leteckom nebi. Ja osobne si ani neviem predstaviť, koho by ešte mohol ten Hubert „dotiahnuť“ na letisko Sliač. Veď len zaspomínajte spolu so mnou - Patrulla Águila, Flying Bulls Aerobatic Team, Frecce Tricolori, Očovskí Bačovia, Orlík Aerobatic Team, Patrouille de France, Bialo - Czerwone Iskry, Baltic Bees, The Victors, Retro Sky Team - a to sú „iba“ skupiny. Čo meno to pojem na európskom (i svetovom) leteckom nebi. A tento rok , okrem iných, i „Al Fursan“. ( A podľa mojich informácií to nie je to posledné prekvapenie).

al fursan

K tomuto, by som sa chcel vyjadriť iba sám za seba. Teda ako sa to na úvod knižiek, či „citlivých“ článkov píše: ... názor autora nemusí byť ten istý ako názor vydavateľa (alebo tak nejak) ...

Teda môj názor:

  • v dnešnej dobe pozvať Arabov na Slovensko (a teda do Európy) je tak trocha privilégiom štátnikov ( ... natürlich ...)
  • s Arabmi mám svoje (a musím povedať, že dobré) skúsenosti z doby, keď som spoločne s nimi študoval na Air Command and Staff College v Alabame (USA)
  • podľa toho, ako som od nich získal informácie (v porovnaní s ostatnými účastníkmi) majú v tíme neskutočnú disciplínu a hierarchiu
  • tá disciplína a hierarchia je podľa mňa niečo, čo musí v dobrej akrobatickej leteckej skupine fungovať
  • fotografie, ktoré mi (ochotne a okamžite) poskytli svedčia o tom, že predošlé dva body sú na 100% pravdivé

Takže toľko o „Al Fursan“. Nakoniec dajte si tú „námahu“ , navštívte letisko Sliač v dňoch 26. - 27. augusta 2017 a presvedčite sa na vlastné oči.( Nie každý má na to, aby ich mohol vidieť napríklad  v Dubaji.)

Štít 84 a skupiny všeobecne:

V jednom z predošlých blogov som spomenul, že som bol aktívnym účastníkom tejto veľkolepej leteckej aktivity. Nehodnotím teraz politické a dobové pozadie tejto udalosti. Nakoniec veľké letecké prehliadky a vystúpenia mali a majú vždy nejaké politické pozadie (a možno i popredie). Z môjho pohľadu to bolo niečo, čo som nikdy predtým ani potom nezažil.

Lietanie v skupinách je veľmi náročné a vyžaduje si maximálne sústredenie a letecké umenie. Toto „umenie“ predstavuje vlastnosti, ktoré musí pilot mať, aby mohol byť členom skupiny. Taký DOBRÝ vedúci skupiny (ako napr. Ivan Chvojka) musí byť pán PILOT a AUTORITA, ktorého tí ostatní budú nasledovať bez akýchkoľvek pochybností, výhrad, premýšľania a pod. - na to jednoducho v skupine niet času. Pozícia vedúceho ma prvý pohľad vyzerá veľmi jednoduchá a ľahká - však on si iba lieta a ostatní sú tí, čo „makajú“, aby sa udržali za ním v tesnej skupine. Verte, že tento post je tým najťažším. DOBRÝ vedúci myslí a koná za celú skupinu. Musí brať do úvahy každého jedného jej člena a musí voliť manévre a režimy tak, aby na to každý „mal a stíhal“. Tým nechcem povedať, že tí ostatní sa iba „vezú“. VŠETCI musia lietať ako jeden. V akrobatickej leteckej skupine nie je miesto pre dobrých pilotov. Jej členmi môžu byť iba vynikajúci piloti.

Na záver budem (netradične) menovať:

PÁN SANTOVJAK, Marián Dzurila, Standa Burgár, Pavel Veselý, Jirka Liška, Drahoš Glos, Ľuboš Lovás, Ľuboš Šenigla ... toto boli piloti, ktorí mňa osobne učili lietať v skupine (ak som na niekoho zabudol tak si sypem popol na hlavu). 

- PACHO21

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore