Unikátne prúdové lietadlo s polstoročnou tradíciou

Domov > Aktuality > Unikátne prúdové lietadlo s polstoročnou tradíciou
Unikátne prúdové lietadlo s polstoročnou tradíciou
01.07.2019

Saab 105 po druhý raz na Sliači

Prvé dynamické vystúpenie tohto jedinečného cvičného prúdového lietadla mali možnosť návštevníci vidieť na SIAF-e pred tromi rokmi. V kokpite stroja SAAB 105 Ö Rakúskych vzdušných síl sa vtedy predstavil display pilot Stefan „Crazy“ Doblhammer. Tentoraz  sa však môžeme tešiť na „originál“ z hangáru Švédskych vzdušných síl.  O pilotovi, ktorý sa predstaví v letovej ukážke v dňoch 1. a 2. septembra 2018 na letisku Sliač zatiaľ veľa nevieme, ale veríme, že sa svojím leteckým majstrovstvom vyrovná pilotovi sliačskej premiéry z roku 2015.

Saab 105 Ö - Österreich

Švédske letectvo je charakteristické tým, že sa do značnej miery spolieha na leteckú techniku produkovanú domácim priemyslom. Letecká výroba, reprezentovaná hlavne spoločnosťou Saab, má v krajine veľmi dlhú tradíciu. So zavedením nadzvukových stíhacích lietadiel Saab J-35 Draken vyvstala pre švédske letectvo potreba zmeny systému výcviku pilotov a nového cvičného prúdového stroja. V rámci snahy o podporu domáceho priemyslu podpísala švédska vláda dňa 16. decembra 1961 zmluvu so spoločnosťou Saab na stavbu prototypu so zámerom nákupu najmenej stovky sériových lietadiel napriek skutočnosti, že v tejto dobe bol projekt lietadla Saab 105 iba na papieri.

Prvý prototyp Saabu 105 sa do vzduchu vzniesol dňa 29. júla 1963 (skúšobný pilot Karl Erik Fernberg). Zálet prvého sériového stroja sa uskutočnil dňa 27. augusta 1965 a v priebehu nasledujúcej sériovej výroby do roku 1969 vzniklo celkom 150 strojov, ktoré boli do švédskeho letectva zaradené s označením Sk60. Jediným zahraničným prevádzkovateľom sa stalo rakúske letectvo, ktoré v rokoch 1968-1972 objednalo a nakúpilo celkom 40 strojov zaradených do výzbroje pod označením Saab 105 OE (Saab 105 Ö - Österreich).

Kategória „dosluhujúce“ -  náhrada Saabu 105 sa blíži

V súčasnosti je vo švédskom letectve v letu-schopnom stave už  iba cca 40 lietadiel (2015), ktoré neprešli ani nejakou radikálnou modernizáciou. S prihliadnutím na chýbajúce moderné avionické vybavenie a nedostatočné výkony, sa lietadlo Sk60 stalo vhodným už iba na základný letecký výcvik. Švédske letectvo preto dňa 29. apríla 2015 oficiálne začalo s výberom náhrady v rámci programu MFTS (Military Flying Training System). Okolo roku 2020 počíta s ukončením prevádzky Saabu 105 taktiež Rakúsko.(Zdroj: L+K 9/2015)

Tak čo? Prídete?

Napriek skutočnosti, že Saab 105 pomaly „dosluhuje“ (alebo možno práve preto), nenechajte si ujsť jedinečnú príležitosť vidieť ho na SIAF-e 2018 v dňoch 1. a 2. septembra 2018 v letovej ukážke. Toto cvičné prúdové lietadlo dosahuje max. rýchlosť 970 km/hod., stúpavosť až 75m/s a pri povolenom násobku preťaženia -3/+6 g nám jeho display pilot určite predvedie hodnotné letové vystúpenie.

Foto a video:  https://saabgroup.com/