Česká štvorka na Leteckej základni Sliač

Jednomotorové bojové lietadlo JAS-39 Gripen, bojové podzvukové lietadlo Aero L-159 ALCA, transportné lietadlo na krátke a stredné vzdialenosti Casa C-295M a bojový vrtuľník Mil Mi-24 budú na Medzinárodných leteckých dňoch reprezentovať Českú republiku. Milovníkom letectva ponúknu na statike, ale aj vo vzduchu nezabudnuteľný zážitok.

Vrchol vo výzbroji Vzdušných síl Armády Českej republiky JAS-39C/D Gripen

Je jednomotorové viacúčelové stíhacie lietadlo, ktoré vyvinula Švédska firma Saab AB. Bojové lietadlo novej generácie vďaka využitiu najmodernejších technológií a zbraní dokáže plniť širokú škálu operačných úloh – vzduch-zem, vzduch-vzduch, ale aj prieskumných misií.

Jednomiestne (verzia C) alebo dvojmiestne (verzia D) lietadlo s deltakrídlom a  predkrídlom je okrem iného prispôsobené pre vzlety a pristávanie na diaľniciach, upravených trávnatých plochách či záložných letiskách. JAS Gripen je schopný niesť veľký náklad zbraní, ktoré slúžia pri plnení rôznych bojových úloh – vzdušný boj, útoky na pozemné i námorné ciele. Je skonštruované tak, aby dokázalo čeliť súčasným aj budúcim hrozbám. Bezpečnosť, spoľahlivosť, nízke prevádzkové náklady a efektívnosť sú synonymami leteckej špičky v Armáde ČR.

Prvý let tohto 14 metrového lietadla sa uskutočnil 9. decembra 1988. Do operačného použitia sa dostal o osem rokov neskôr, v júni 1996. Už samotný názov lietadla JAS-39 Gripen hovorí  o jeho charaktere. Skratka „JAS“ znamená Jakt/Attack/Spanning teda stíhací/útočný/prieskumný.

Ak hovoríme o výzbroji lietadla, v prípade českých vzdušných síl, je určené výlučne proti vzdušným cieľom. Základom je palubný kanón Mauser BK-27 ráže 27 mm a protilietadlové riadené rakety krátkeho dosahu AIM-9M Sidewinder. Od polovice roku 2008 sú vo výzbroji českých Gripenov aj rakety stredného dosahu AIM120C-5 AMRAAM, ktoré patria k špičke vo svojej kategórii.

Všetky lietadlá JAS-39 Gripen sú vo výzbroji 211. taktickej letky – 12 kusov jednomiestnych verzií JAS-39C Gripen a 2 kusy dvojmiestnej verzie JAS-39D Gripen.

JAS 39 Gripen

Aero L-159 ALCA

(Advanced Light Combat Aircraft) je ľahké viacúčelové bojové lietadlo, ktoré je určené predovšetkým na podporu pozemných vojsk,  prieskumy a v obmedzenej miere aj k vedeniu vzdušného boja. Do výzbroje Armády Českej republiky bolo zavedené v roku 2001. Jednomiestne taktické podzvukové lietadlo je vybavené najmodernejším viacúčelovým radarom pre všetky druhy počasia, dennú a nočnú prevádzku. Môže niesť širokú škálu štandardnej výzbroje NATO.

Celá výzbroj lietadla je umiestnená na jednom podtrupovom a šiestich podkrídlových závesníkoch. Dá sa vyzbrojiť širokou škálou zbraní od klasických pum a raketových blokov až po riadené protizemné a protilietadlové riadené strely. Dvojmiestne varianty L-159T1 a L-159B sú primárne určené pre výcvik a kondičné lietanie pilotov. Môžu však pôsobiť aj ako viacúčelové ľahké bojové lietadlá.

Casa C-295M

Dvojmotorové turbovrtuľové taktické transportné lietadlo na krátke a stredné vzdialenosti pre prepravu osôb a materiálu. Armáda ČR prebrala v roku 2010 od španielskeho výrobcu štyri kusy tohto lietadla. Prepravná kapacita letúna je až 66 osôb alebo 46 výsadkárov s plnou výzbrojou.

Lietadlo je možné veľmi rýchlo upraviť na leteckú prepravu, prípadne evakuáciu zranených na 24 nosidlách s odborným lekárskym dohľadom. Maximálny dolet stroja presahuje 5,5 tisíc kilometrov. Casa C-295M je schopné operovať z nespevnených plôch a je vybavené systémom pasívnej a aktívnej ochrany.

Mil Mi-24

Mi-24 je dvojmotorový bojový vrtuľník určený na priamu podporu pozemných jednotiek, k ničeniu obrnených cieľov, prepravu osôb, prípadne nákladu s prepravnými možnosťami.

Vývoj vrtuľníka bol zahájený v polovici 60. rokov s využitím dynamickej sústavy, pohonných jednotiek a ďalších komponentov z vrtuľníka Mi-8. Prvý prototyp (ešte s motormi TV2-1 17) vzlietol v septembri 1969. Jeho charakteristickým znakom je nákladová kabína nadväzujúca na pilotný priestor. Až osemčlenný výsadkársky tím môže viesť paľbu svojimi osobnými zbraňami upevnenými v úchytoch bočných okien. Verejnosť sa o existencii tohto typu vrtuľníka dozvedela v roku 1974, kedy boli v odborných publikáciách uverejnené jeho prvé fotografie. V 80. rokoch sa Mi-24 zúčastnil intenzívnych bojov v Afganistane. eskôr získal  od svojho nepriateľa prezývku "satanov koráb".

    

Pozrite si videoupútavku českých účastníkov na Leteckej základni Sliač. 

Text: ZS
Foto: MO ČR
Video: PP

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore