V rýchlosti si zasúťažia L-29 Delfín a Mercedes-Benz SLS

Bude rýchlejšie lietadlo alebo športové auto? Na túto otázku spoznajú odpoveď účastníci Medzinárodných leteckých dní SIAF 2011. V spolupráci s jedným z hlavných partnerov podujatia, spoločnosťou Motor-Car Banská Bystrica, spol. s r.o. pripravili organizátori jedinečné zápolenie, v ktorom o víťazovi rozhodne jedine rýchlosť. V súťaži sa stretnú lietadlo Aero L-29 Delfín a superšportový Mercedes SLS.

L-29 Delfín, dvojmiestny jednomotorový samonosný stredoplošník, bolo prvým navrhnutým a vyrábaným lietadlom v bývalom Československu. Jeho číselný názov kopíruje dátum 29. septembra 1954, kedy sa prejednávali jeho technické podmienky. V pozadí jeho návrhu a výroby stáli inžinieri zo závodu Aero Vodochody v Prahe Karel Tomáš, Ján Vlček a Zdeněk Rubliča. Pôvodný motor M-701 bol koncipovaný ako motor s axiálnym kompresorom. Požiadavka aby lietadlo lietalo aj na letiskách s nespevneným povrchom viedla ku zmene koncepcie a konečná verzia motora bola riešená s jednostupňovým, jednostranným radiálnym kompresorom. L-29 sa vyrábala vo veľkých sériách, celkovo sa zo závodu dostalo 3 600 kusov. Kovová kostra krídel, pevných a pohyblivých chvostových plôch i trupu je potihanutá duralom. Krycie plechy takisto duralové. Motor je uložený v trupe. Lietadlo dosahuje maximálnu rýchlosť 620 km/h pri vodorovnom lete, pri strmhlavom lete 860 km/h, pristáva v rýchlosti 130 km/h, jeho praktický dostup je 12 100 m a dolet 870 km. Technické údaje: 10,3 m (rozpätie), 10,8 m (dĺžka), 3,1 m (výška), 19,8 m2 (nosná plocha), 3,45 m (rozchod podvozku), 3,89 m (rozvor podvozku), 2 300 kg (prázdna hmotnosť), 3 100 kg (vzletová hmotnosť) a 3 589 kg (maximálna vzletová hmotnosť).

Na dráhe bude lietadlu konkurovať mercedesácky superšportiak SLS AMG. Výrobca ho opisuje ako syntézu silných stránok značiek Mercedes-Benz a AMG. Čo to znamená? Mercedes-Benz SLS AMG ponúka puristický, výrazný dizajn, vynikajúcu dynamiku jazdy, ako aj spôsobilosť na každodenné používanie a bezpečnosť. S koncipovaním a vývojom nového športového vozidla začali koncom roka 2006 v podniku Mercedes-AMG v Affalterbachu. Kým vývojári na kolesá postavili prvý prototyp, museli sa naučiť jazdiť virtuálne prototypy. Vďaka tejto príprave disponovali testované vozidlá od jari roku 2007 už od začiatku vysokým stupňom vyzretosti. Najmodernejšia meracia technika vo vozidlách priniesla cenné údaje, ako napríklad teploty motorového oleja, chladiacej vody a brzdových kotúčov. Pozornosť však bola zameraná aj na časy na okruhu, napríklad na severnej slučke okruhu Nürburgring, ako aj na merateľné a exaktne definované manévre dynamiky jazdy. Zdokonalený 6,3-litrový motor V8 AMG robí z SLS AMG jedno z najsilnejších športových vozidiel vo svojom segmente. Vysokootáčkový motor V8 so zdvihovým objemom 6 208 kubických centimetrov bol oproti 6,3-litrovej základnej pohonnej jednotke V8 AMG kompletne prepracovaný. Osemvalec agilne reaguje aj na tie najmenšie pohyby plynového pedála v celom rozsahu otáčok a prejavuje typické charakteristiky výkonných pretekárskych motorov. Maximálny výkon 420 kW podáva pri 6 800 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 650 newtonmetrov dosahuje nepreplňovaný osemvalcový motor pri 4 750 otáčkach. Vozidlo s krídlovými dverami zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy a najvyššiu rýchlosť dosahuje 317 km/h. Kto by si chcel túto automobilovú lahôdku zaobstarať, mal by si pripraviť minimálne 189 720 eur a viac, v závislosti od vybavenia.

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore