Spoza rieky Moravy priletí L-159 Alca, Gripen aj vrtuľník Mi 24

Domov > Aktuality > Spoza rieky Moravy priletí L-159 Alca, Gripen aj vrtuľník Mi 24
Spoza rieky Moravy priletí L-159 Alca, Gripen aj vrtuľník Mi 24
31.03.2014

Letecká základňa na letisku Sliač otvorí o pár dní svoje brány milovníkom letectva a leteckej akrobacie. Najprestížnejšia a najočakávanejšia letecká udalosť privíta 1. a 2. septembra najväčšie lákadlá vo forme amerického strategického bombardéra B-52 či talianskeho akrobatického tímu Frecce Tricolori. Početné zastúpenie budú mať aj naši západní susedia. Vzdušné sily Armády Českej republiky sa predstavia prostredníctvom Aero L-159 ALCA, JAS-39D Gripen a Mi 24. Na statickej ukážke nebude chýbať ani dizajnový Sport Cruiser.

Advanced Light Combat Aircraft – Aero L-159 ALCA je jednomiestne, jednomotorové a taktické bojové podzvukové lietadlo, ktoré bolo do výzbroje Armády Českej republiky zavedené v roku 2001. Prívlastok „viacúčelové“ dostalo vďaka viacerým prednostiam, pre ktoré sa využíva. Slúži na podporu pozemných vojsk, prieskum a čiastočne aj na vzdušný boj.
 
Dvojmiestne varianty L-159T1 a L-159B sú primárne určené na výcvik a kondičné lietanie pilotov. V Armáde ČR sa začali používať v roku 2007. Sekundárne môžu pôsobiť ako ľahké bojové lietadlá. L-159 plní úlohy typu vzduch-zem, vzduch-vzduch  a je určené aj na rôzne prieskumné misie. Lietadlo, s rozpätím krídel 9,54 m, je vybavené najmodernejším viacúčelovým radarom pre všetky druhy počasia, na dennú a nočnú prevádzku.

Ďalšou špičkou na leteckom nebi, ktorá sa predstaví na leteckých dňoch, je bojové lietadlo novej generácie JAS-39D Gripen (JAS- „Jakt / Attack / Spanning“, teda stíhací/útočný/prieskumný). Prvý let tohto viacúčelového lietadla, ktoré sa zároveň stalo prvým bojovým lietadlom štvrtej generácie, sa uskutočnil 9. decembra 1988. Do operačného použitia sa dostal v júni 1996. Vďaka využitiu najmodernejších technológií a zbraní dokáže plniť širokú škálu operačných úloh vzduch-vzduch a vzduch-zem, ale aj prieskumných misií.

Vyznačuje sa spoľahlivosťou, nízkymi prevádzkovými nákladmi a spĺňa prísne nároky na letovú bezpečnosť. Aj vďaka týmto elementom dokáže čeliť súčasným aj budúcim hrozbám. Jeho úlohou je odrazenie útoku protivníka a získanie vzdušnej prevahy tak nad zemou ako aj   nad morom.

Armáda Českej republiky v súčasnosti disponuje 29 kusmi bojových vrtuľníkov Mi-24 (vrátane Mi-35). Mi-24 je vojenský, bojový vrtuľník, ktorý slúži k zvýšeniu mobilnosti oddielov pozemného vojska. Vrtuľník sa používa v bojovej, výsadkovej, transportnej a nemocničnej variante. Prvý prototyp vrtuľníka vzlietol v septembri 1969. V polovici sedemdesiatych rokov minulého storočia prešla jeho pôvodná konštrukcia výraznými zmenami. Mi 24 so strelcom v spodnom a s pilotom vo vrchnom kokpite bol nasadzovaný od roku 1977. Vrtuľník Mi-35 je iba exportným označením typu Mi-24V.

Ako sprievodné lietadlo sa predstaví CASA C-295M. Ide o dvojmotorové turbovrtuľové taktické transportné lietadlo pre krátke a stredné vzdialenosti, ktoré sa používa na prepravu osôb a materiálu. Lietadlo je možné v krátkom čase upraviť pre leteckú prepravu, prípadne evakuáciu zranených a chorých na 24 nosidlách s odborným lekárskym sprievodom. Maximálny dolet predstavuje 5,5 tisíca kilometrov. Sú schopné lietať aj z nespevnených plôch a sú vybavené systémom pasívnej a aktívnej ochrany. V prepravnom priestore s objemom 46,9 m3 je možné prepravovať náklad na paletách až 9,25 tony. S takýmto nákladom dokáže letieť 1200 kilometrov.

Prevádzkovateľ Czech Sport Aircraft, s domovskou základňou Kunovice (ČR), sa  na statickej ukážke leteckých dní predstaví s dvomi športovými lietadlami Sport Cruiser.  Spoločnosť je v súčasnosti jednou z najšpičkovejších výrobcov športových lietadiel vo svete. Sport Cruiser je dvojmiestne lietadlo kovovej konštrukcie. Je zostavené ako „low wing mono-plane“ (dosl. nízke krídlo mono-lietadlo) s konzolovými krídlami a konvenčnými chvostnými plochami. Lietadlo sa vyznačuje odolnou konštrukciou, nízkymi prevádzkovými nákladmi, veľkou úsporou paliva a nákladmi na údržbu. Sport Cruiser je certifikovaný podľa štandardov LSA a môže byť prevádzkovaný v krajinách, kde sú takéto normy v platnosti. Do dnešného dňa ich bolo vyrobených skoro 500 kusov. Vďaka  ťažkej konštrukcii a jednoduchej údržbe je športový cruiser  používaný pri rôznych leteckých tréningoch alebo pri turistickom lietaní.