Silné zastúpenie našich severných susedov na SIAF 2012

Domov > Aktuality > Silné zastúpenie našich severných susedov na SIAF 2012
Silné zastúpenie našich severných susedov na SIAF 2012
31.03.2014

Čo robí najočakávanejšiu leteckú udalosť roka takou výnimočnou? Prečo sú blížiace sa Medzinárodné letecké dni SIAF 2012 často skloňovaným, prestížnym leteckým sviatkom? Dôvodov je niekoľko - počnúc potvrdenou účasťou strategického amerického bombardéra B-52, ktorý priletí na Slovensko prvýkrát, cez nervy drásajúcu akrobaciu talianskych profesionálov Frecce Tricolori až po reprezentatívne zastúpenie  letectiev 15 krajín Európy a sveta. Najpočetnejšiu zahraničnú výpravu s mnohými "lahôdkami" pre fajnšmekrov letectva očakávame z Poľska.

Ozdobou Medzinárodných leteckých dní SIAF 2012, ktoré sa uskutočnia 1. a 2. septembra 2012 na Leteckej základni Sliač, bude aj poľská skupina Orlik. Špičkový tím  reprezentujúci Poľskú republiku zavíta na SIAF 2012 so špeciálnymi dvojmiestnymi turbovrtuľovými lietadlami PZL-130 TC-2. Profesionáli skupiny ORLIK navštívili Slovensko už niekoľkokrát, v roku 2008 nechýbali na Národných leteckých dňoch v Piešťanoch či na Medzinárodných leteckých dňoch SIAD 2002 v Bratislave.

Prestížna poľská akrobatická skupina Orlik vznikla 1. januára 1998 v Leteckej akadémii v Debline. Päťčlenná formácia začala so základnými a zdokonaľovacími cvičeniami na letisku Radom-Sadkow. Verejnosti predstavili svoje umenie prvýkrát v roku 1998 a pozornosť sa seba pútali aj počas Royal International Air Tattoo v v britskom Fairford. Deväťčlennú formáciu tvoria inštruktori zo Strediska základného výcviku v poľskom meste Radom.

Prototyp PZL-130 po prvý raz vzlietol 24. októbra 1984 ešte s piestovým motorom. Výrobcom lietadla je spoločnosť EADS PZL, ktorá je najstarším poľským leteckým výrobcom. Prvé sériovo vyrábané lietadlo Turbo-Orlik bolo zostrojené na konci roku 1992. Do výzbroje poľského letectva bolo zaradené v roku 1993 a stalo sa úspešným turbovrtuľovým vojenským cvičným lietadlom.
                
Prvá verzia „orlíka“ mala označenie PZL-130 TC I. Katapultážna sedačka Martin-Baker Mk.11 a modernizovaná avionika boli jej súčasťou. Novšia verzia, ktorú uvidia návštevníci Medzinárodných leteckých dní na Sliači,  dostala označenie PZL-130 Orlik TC II. Má výkonnejší motor Pratt &Whitney Canada PT6A-25C a modernizovanú avioniku.

Poľské letectvo sa bude na Medzinárodných leteckých dňoch na Sliači prezentovať aj dvojicou  nadzvukových bojových lietadiel Su-22M4. Počas prvých dvoch septembrových dní tak  budeme mať skutočne výnimočnú príležitosť vidieť letové ukážky týchto nadzvukových stíhacích bombardérov nad sliačskym letiskom. Poľské letectvo je totiž jediným prevádzkovateľom Su-22 v rámci krajín Severoatlantickej aliancie. Poliaci obnovili letové ukážky tohto  unikátneho stroja len nedávno a v zahraničí sa prezentujú veľmi  sporadicky.

Medzinárodné letecké dni SIAF 2012 na Leteckej základni Sliač avizujú  účasť hneď niekoľkých  špičkových akrobatických tímov a leteckých skupín z rôznych krajín Európy. Poľská výprava  bude jedna z najpočetnejších skupín.

Su-22 poľského letectva patrí medzi posledné európske nadzvukové bojové lietadlá s meniteľnou geometriou krídel, ktoré sú zaradené do výzbroje letectva krajín NATO. Návštevníci SIAF 2012 sa tak môžu tešiť na fascinujúce divadlo na zemi i vo vzduchu.

Poľské letectvo predstaví na statickej ukážke aj dvojmotorové turbovrtuľové taktické transportné lietadlo CASA C-295M. Je určené hlavne pre krátke a stredné vzdialenosti  na prepravu osôb a materiálu. Lietadlo je možné veľmi rýchlo upraviť pre leteckú prepravu, prípadne na evakuáciu zranených a chorých na 24 nosidlách s odborným lekárskym sprievodom.

Foto: Filip Modrzejewski, Tomasz Lechowski, Jarosław Zbieg - Foto Poork