SIAF 2015 - P-51 D Mustang

Krajina: Česká republika
Prevádzkovateľ: Martin Nepovím (spoločnosť Český letecký raj so sídlom na letisku Mníchovo Hradiště)
Celková dĺžka: 9.83
Rozpätie krídel: 11.28
Výška: 4.08
Maximálna vzletová hmotnosť: 5500
Dostup: 12771
Dolet: 0
Maximálna rýchlosť: 703

Dolet: 3 412 km (s dvoma 416 litrovými príd. nádržami)

popis | história

POPIS

North American P-51D Mustang bol jednomiestny, jednomotorový samonosný dolnoplošník. Kovová kostra krídel, pevných chvostových plôch a trupu bola potiahnutá duralom, kovová kostra pohyblivých chvostových plôch plátnom. Krycie plechy boli takisto duralové. Radový motor poháňal kovovú štvorlistovú nastaviteľnú vrtuľu. Podvozok bol zaťahovací. Hlavné podvozkové nohy sa zaťahovali do krídla smerom k sebe, zadné ostrohové koleso do trupu.

HISTÓRIA

Lietadlo P51 Mustang sa vo všeobecnosti považuje za najlepšie a najefektívnejšie stíhacie lietadlo 2. svetovej vojny. Spoločnosť North American ho začala vyrábať na zákazku Veľkej Británie podľa britských požiadaviek ustanovených v zmluve z apríla 1940. Už na konci roku 1941 bol do Veľkej Británie dodaný prvý Mustang, ktorý mal vynikajúce dynamické vlastnosti. Bol poháňaný motorom Allison V-1710, ktorý bol síce dobrým motorom, ale nedokázal dobre pracovať vo veľkých výškach, pretože nemal dobré výškové vlastnosti. S týmto motorom bol Mustang využívaný najmä na fotografický prieskum.

V septembri 1942 vzlietlo prvé lietadlo Mustang verzie P51B, ktoré už bolo vybavené výkonnejším motorom Packard V-1650. Lietadlá tejto verzie začali vo Veľkej Británii lietať v decembri 1943 a v máji 1944 k nim pribudli aj lietadlá verzie P-51D.

Mustang patril medzi významné stíhacie lietadlá, ktoré boli schopné sprevádzať americké bombardéry na veľké vzdialenosti, a konečne zabezpečiť Američanom stíhaciu ochranu v hlbokom tyle nepriateľa. Mustang bol nielen výborným stíhacím/eskortným lietadlom, ale dosiahol vynikajúce výsledky aj pri útočení na nemecké pozemné ciele. S blížiacim sa koncom 2. svetovej vojny zostávalo na zemi stále viac nemeckých lietadiel kvôli nedostatku náhradných dielov a paliva. A práve tie lietadlá sa stali cieľom pre Mustangy. Piloti Mustangov sa v posledných mesiacoch vojny s obľubou zapájali do útokov na pozemné nepriateľské ciele - najmä objekty železničnej dopravy za čo si spoločne s pilotmi lietadiel P-47 Thunderbolt a P-38 Lightning vyslúžili prezývku „kotlári".

Lietadlo P51 Mustang má na svojom konte zničenie 4.950 nemeckých lietadiel, čo je viac ako dosiahlo akékoľvek iné stíhacie lietadlo.

Lietadlo EXCALIBUR, ktoré na Sliači uvidíme, je originálnym P51D vyrobeným v roku 1945 v továrni firmy North American v Dallase (USA). Po skončení svojej éry v armáde v roku 1963 zakúpil lietadlo pán Steverson a nechal ho zaregistrovať pod poznávacou značkou N51162V. Stroj bol pravidelným účastníkom amerických airshow a prešiel rukami viacerých súkromných vlastníkov. V roku 1997 ho zakúpil James M. Read z Chestertonu v štáte Indiana (USA). Krátko nato lietadlo zmenilo farebnú úpravu - modrý náter prednej časti trupu, invázne pruhy na spodnej časti krídla a trupu, šachovnicovú smerovku a kódové označenie PE-R (príslušnosť 328. stíhacej perute, 352. stíhacej skupiny, 8. leteckej armády USA). Na prednú časť trupu bolo namaľované meno EXCALIBUR, predĺžené siluetou meča.

V roku 2011 získala v tejto podobe lietadlo česká spoločnosť Český letecký raj so sídlom na letisku Mníchovo Hradiště. Prvý samostatný let na Mustangu uskutočnil pilot Miroslav Sázavský dňa 14. septembra 2011.

Zdroj: Wikipédia, L+K 7/2016, Prevádzkovateľ

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore