Saab 105 (Sk60)

Krajina: Švédsko
Prevádzkovateľ: Švédske vzdušné sily
www stránka: https://saabgroup.com/
Celková dĺžka: 10.8 m
Rozpätie krídel: 9.5 m
Výška: 2.7 m
Maximálna vzletová hmotnosť: 5700 kg
Dostup: 13000 m
Dolet: 2300 km
Maximálna rýchlosť: 970 km/h
Piloti: kpt. Peter Hedberg kpt. Peter Hedberg

popis | história | letová ukážka

 POPIS

Cvičné prúdové lietadlo Saab 105 (do švédskeho letectva zaradené pod označením Sk60) bolo navrhnuté ako celokovový hornoplošník, s krídlom o miernej šípovitosti a so záporným vzopätím, s chvostovými plochami v tvare „T", poháňaný dvojicou prúdových motorov umiestnených na bokoch trupu a s dvojmiestnou presklenou kabínou určenou pre dvoch pilotov sediacich vedľa seba. Charakteristickým znakom sa stal veľmi nízky podvozok, ktorý uľahčuje nielen nastupovanie pilotov, ale najmä pozemnú údržbu lietadla.

HISTÓRIA

Švédske letectvo je charakteristické tým, že sa do značnej miery spolieha na leteckú techniku produkovanú domácim priemyslom. Letecká výroba, reprezentovaná hlavne spoločnosťou Saab, má v krajine veľmi dlhú tradíciu. So zavedením nadzvukových stíhacích lietadiel Saab J-35 Draken vyvstala pre švédske letectvo potreba zmeny systému výcviku pilotov a nového cvičného prúdového stroja. V rámci snahy o podporu domáceho priemyslu podpísala švédska vláda dňa 16. decembra 1961 zmluvu so spoločnosťou Saab na stavbu prototypu so zámerom nákupu najmenej stovky sériových lietadiel, napriek skutočnosti, že v tejto dobe bol projekt lietadla Saab 105 iba na papieri.

Prvý prototyp Saabu 105 sa do vzduchu vzniesol dňa 29. júla 1963 (skúšobný pilot Karl Erik Fernberg). Zálet prvého sériového stroja sa uskutočnil dňa 27. augusta 1965 a v priebehu nasledujúcej sériovej výroby do roku 1969 vzniklo celkom 150 strojov, ktoré boli do švédskeho letectva zaradené s označením Sk60. V počiatočnom období lietali v „prírodnom“ kovovom zafarbení, neskoršie dostala väčšina strojov hnedozelenú kamufláž.

Základná verzia pod označením Sk60A bola zaraďovaná do výzbroje výcvikových jednotiek. Ľahká bojová verzia pod označením Sk60B vybavená integrovaným zameriavacím systémom Ferranti F-105 ISIS bola určená prevažne na pôsobenie proti pozemným cieľom.

Ďalší vývoj priniesol v roku 1967 tiež verziu Sk60C, ktorá, okrem útokov na pozemné ciele, bola určená i na plnenie úloh vzdušného prieskumu.

Zaujímavú úpravu predstavovala verzia Sk60D, ktorá vznikla prestavbou 3 strojov verzie Sk60A - vybratím dvoch vystreľovacích sedadiel a ich nahradením 4 bežnými sedadlami - pre plnenie kuriérnych úloh.

Ďalšia štvormiestna verzia Sk60E bola určená pre výcvik v navigácii (celkom 10 strojov Sk60A modifikovaných na túto verziu).

Jediným zahraničným prevádzkovateľom sa stalo rakúske letectvo, ktoré v rokoch 1968-1972 objednalo a nakúpilo celkom 40 strojov zaradených do výzbroje pod označením Saab 105 OE (Saab 105 Ö - Österreich).

V súčasnosti je vo švédskom letectve v letu-schopnom stave už  iba cca 40 lietadiel (2015), ktoré neprešli ani nejakou radikálnou modernizáciou. S prihliadnutím na chýbajúce moderné avionické vybavenie a nedostatočné výkony, sa lietadlo Sk60 stalo vhodným už iba na základný letecký výcvik. Švédske letectvo preto dňa 29. apríla 2015 oficiálne začalo s výberom náhrady v rámci programu MFTS (Military Flying Training System). Okolo roku 2020 počíta s ukončením prevádzky Saabu 105 taktiež Rakúsko.

Letová ukážka

Letová ukážka trvá asi 7 minút a zahŕňa prvky vyššej a vysokej pilotáže vrátane premetov a sudových výkrutov. Maximálna výška pri ukážke je cca. 1000 metrov v horných fázach letových manévrov a rýchlosť letu sa pohybuje od 160 do 500 km/hod. Maximálne preťaženie dosahuje 6 G.

Zdroj: Wikipédia, L+K 9/2015, Prevádzkovateľ

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore