Očovskí Bačovia

Krajina: Slovensko
Prevádzkovateľ: Očovskí bačovia
Domovská základňa: Očová
www stránka: http://www.aeroklub-ocova.sk/
Celková dĺžka: 8.5 m
Rozpätie krídel: 16.2 m
Výška: 1.9 m
Maximálna vzletová hmotnosť: 510 kg
Maximálna rýchlosť: 250 km/h

história | posádka | vystúpenie

História

Slovenská letecká skupina „ Očovskí Bačovia „ vznikla v roku 1981, teda v roku 2018 pôsobí už 37. sezónu. Za toto obdobie absolvovala viac ako 200 vystúpení, z toho takmer polovicu v zahraničí.

Spoločne začali bačovať v roku 1981 v Aeroklube Očová. Sú čestnými držiteľmi diplomu medzinárodnej leteckej federácie FAI za prínos v skupinovom lietaní. Na svojom účte majú niekoľko ocenení či prvenstiev. Zúčastnili sa leteckých šou v Rakúsku, Nemecku, Taliansku, Slovinsku, Srbsku, opakovane v Poľsku, každoročne niekoľkokrát v Českej Republike.

Pôvodní členovia slovenskej akrobatickej skupiny lietajú už od svojich 15-tich rokov. Títo inštruktori lietania strávili vo vzduchu každý viac ako 1000 letových hodín. Očovskí bačovia majú vo svetovom meradle niekoľko prvenstiev. Sú jedinou skupinou, ktorú od roku 2003 tvorí vlečné lietadlo Z 137 T a štyri vetrone L-13, L-23 Blaník.

Názov skupiny Očovskí Bačovia má pôvod v skutočnosti, že kraj okolo Očovej je známy tradičným chovom oviec a tiež aj ľudovou piesňou Detvianski žandári, v ktorej sa spieva o očovskom bačovi. Spočiatku žartovný názov skupiny, ktorý vznikol pri stretnutiach s leteckými kolegami zo Slovenska, sa postupne ujal a stal sa známym aj v zahraničí. Aj preto je v znaku Slovenského aeroklubu Očová baran letiaci v lietadle.

Základnú zostavu pre sezónu 2017 tvoria piloti:

Lietadlá L – 23 Blaník:

  • 1. Ing. Martin Tišliar  Vedúci formácie, narodený 9.8.1985. Lieta od roku 2001, nalietaných viac ako 4000 hodín na 14 typoch lietadiel. V skupine od roku 2008 /vo výcviku 2002-2007/. Profesia: profesionálny dopravný pilot
  • 2. Dušan Bysterský ľavé krídlo – vo výcviku, narodený 4.3.1994. Lieta od roku 2009, nalietaných 200 hodín na 5 typoch lietadiel. Profesia: študent , kameraman skupiny.
  • Ľuboslav Tomašovič ľavé krídlo, narodený 16.8.1947. Lieta od roku 1963, nalietaných 2200 hodín na 18 typoch lietadiel. V skupine od roku 1981. Profesia: rušňovodič na dôchodku, t.č. zamestnanec ASR.
  • 3. Jozef LALÍK pravé krídlo, narodený 20.9.1949. Lieta od roku 1965, nalietaných 1700 hodín na 12 typoch lietadiel. V skupine od roku 1981. Profesia: technik Osobnej Automobilovej Dopravy.
  • 4. Jozef Prokay uzatvára skupinu , narodený 11.2.1986. Lieta od roku 2002, nalietaných 400 hodín na 3 typoch lietadiel. V skupine od r. 2008 /vo výcviku 2002-2007/. Profesia: obchodný zástupca.
  • MUDr. Branislav Oltus uzatvára skupinu, narodený 21.10.1962. Lieta od roku 1978, nalietaných 800 hodín na 6 typoch lietadiel. V skupine od r. 1995 /náhradník 1993-1994/. Profesia: lekár – ortopéd – rehabilitačný lekár.

Pilot Z 137 T Turbo Čmelák

  • Róbert Makovíny, narodený 20.3.1969. Lieta od roku 1984, nalietaných 2100 hodín na 21 typoch lietadiel. V skupine od roku 1999 /náhradník 1993-1998/ od 2008, vlekár. Profesia: automechanik- majiteľ autodielne.

VYSTÚPENIE

Po unikátnom štarte, obvykle štvorvlekom za lietadlom Z 137 T Turbo Čmelák, skupina stúpa do výšky 1200 metrov. Stúpanie vo vleku je 2 m/s. Po prvýkrát bol členmi skupiny vykonaný takýto štart v r. 2001. Po vypnutí vlečných lán začínajú piloti klzákov predvádzať svoje majstrovstvo – lietanie v rôznych formáciách. Let je doplnený dymovými efektami, jeho rýchlosť sa pohybuje od 90 km/h do 250 km/h, pričom vzdialenosti medzi jednotlivými klzákmi sú 3-5 m.. Zostava je zakončená efektným prieletom klzákov na maximálnej rýchlosti vo výške niekoľkých metrov nad plochou letiska, (Tišliar, Lalík), pričom prvý (Bysterský, Tomašovič) a posledný (Prokay, Oltus) urobia premet. Celé vystúpenie trvá 7 minút. Zostava sa lieta v sprievode hudby (Enya- Only time, príp. Vangelis- Conquere the paradise)

Foto: FB Očovskí bačovia, archív SIAF

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore