Návrat „Orlíkov“ na SIAF 2015

Domov > Aktuality > Návrat „Orlíkov“ na SIAF 2015
Návrat „Orlíkov“ na SIAF 2015
21.12.2015

Výnimočnosť najprestížnejšieho leteckého podujatia na Slovensku, Medzinárodných leteckých dní SIAF, potvrdzuje tento rok vysoká účasť svetoznámych akrobatických skupín. Po troch rokoch opäť pristane na Leteckej základni Sliač špičkový tím reprezentujúci Poľskú republiku – poľské Orlíky. Piloti z akrobatickej skupiny tak zopakujú na SIAF-e 2015 atmosféru z roku 2012, keď na Letisku Sliač okrem skvelého vystúpenia ukázali svoju bezprostrednosť a poľskú náturu. Spolu s nimi predvedie letecké majstrovstvo pilot na stíhačke MiG-29 a na statike návštevníci uvidia transportné lietadlo CASA 295M.

Profesionáli zo skupiny ORLIK navštívili Slovensko už niekoľkokrát. Nechýbali na Národných leteckých dňoch v Piešťanoch v roku 2008 i na Medzinárodných leteckých dňoch SIAD 2002 v Bratislave. So špeciálnymi dvojmiestnymi turbovrtuľovými lietadlami PZL-130TC-2 predvedú na sliačskom nebi svoje poľské umenie aj tento rok. Skupina Orlik vznikla 1. januára 1998 v Debline. Vtedajšia päťčlenná formácia začala so základnými a zdokonaľovacími cvičeniami na letisku Radom-Sadkow. Verejnosti sa po prvý raz predstavili v tom istom roku počas Royal International Air Tattoo v britskom Fairford.

MiG-29 – bojovník štvrtej generácie

Každý, kto navštívi MLD SIAF 2015 bude môcť porovnať majstrovstvo slovenského a poľského pilota v „priamom prenose" na stíhačke MiG-29. Kto bude lepší? Mikojan-Gurevič MiG-29 - v kóde NATO: "Fulcrum" - je nadzvukový, frontový stíhač 4. generácie sovietskej výroby, primárne určený k ničeniu vzdušných cieľov a k vybojovaniu nadvlády vo vzdušnom priestore v pásme frontu a v blízkom okolí za všetkých poveternostných podmienok vo dne aj v noci. Sekundárne je určený k ochrane bodových vzdušných a pozemných objektov a dôležitých strategických centier.

MiG-29 bol vyvinutý na začiatku 70. rokov 20. storočia v konštrukčnej kancelárii inžiniera Mikojana. Spočiatku projekt prebiehal z vlastnej iniciatívy konštrukčnej kancelárie a až neskôr nadviazal na štátom zadanú súťaž. Vychádzal zo spoločného prototypu, z ktorého sa vyvinul aj MiG-23 a MiG-27. Mal nahradiť zastarávajúce stroje MiG-21 a byť potenciálnym súperom strojov F-15, F-16, F/A-18 Hornet. Nová požiadavka sovietskeho generálneho štábu na tzv. PFI (Perspektivnyj Frontovoj Istrebiteľ – perspektívny frontový stíhač) z roku 1972, vyžadovala potrebu dosahovať rýchlosť najmenej 2 Machy, dobré manévrovacie schopnosti, veľký dolet, možnosť používať neupravené vzletové plochy a silnú výzbroj. Začalo sa pracovať na dvoch verziách ťažkej (z ktorej napokon vznikol Suchoj Su-27) a ľahkej (zodpovedajúci americkému F-16), na ktorej pracovala kancelária MiG. Výsledný prototyp známy ako Výrobok 9 bol priamy predchodca MiGu-29.


Foto: USAF

Casa C-295 M

Poliaci sa budú prezentovať aj dvojmotorovým turbovrtuľovým taktickým transportným lietadlom. Je určené na krátke a stredné vzdialenosti, na prepravu osôb a materiálu. Lietadlo je schopné v prípade potreby evakuovať zranených a chorých na 24 nosidlách s odborným lekárskym sprievodom. Maximálny dolet stroja presahuje 5,5 tis. km, je schopný operovať aj z nezpevnených plôch a je vybavený systémom pasívnej a aktívnej ochrany. V prepravnom priestore s celkovým objemom 46,9 m3 je možné prepravovať náklad na paletách s hmotnosťou až 9,25 ton – s týmto nákladom preletí 1200 km. S nákladom 6000 kg je taktický dolet lietadla cca 3900 km.