Slovenské vzdušné sily na SIAF 2014

Domov > Aktuality > Slovenské vzdušné sily na SIAF 2014
Slovenské vzdušné sily na SIAF 2014
15.12.2014

Letecké dni sú pre všetkých aktérov jedinečnou príležitosťou predstaviť svoje umenie vo vzduchu a krásu leteckej techniky na zemi. Medzinárodné letecké dni SIAF 2014 sa opäť stanú aj pre všetkých zástupcov slovenských vzdušných síl atraktívnou príležitosťou prezentovať svoje majstrovstvo. Na sliačskom letisku sa budú počas posledného augustového víkendu naše vzdušné sily pýšiť dynamickými aj statickými ukážkami. Návštevníci sa môžu tešiť na rôznorodú leteckú a pozemnú techniku. Hlavným domácim bodom programu bude sólo vystúpenie lietadla a prezentácia leteckého umenia pilota MiG-29 Fulcrum.

Vrchol leteckého umenia

Absolútna koncentrácia pilota, mnoho natrénovaných letových hodín, istota v manévrovaní – často na hranici možností pilota a lietadla. Nesmieme vynechať rýchle manévrovanie a atraktívne zmeny pozície lietadla ̶ to všetko spolu vytvára charakteristiku sólo display vystúpenia lietadla MiG-29. Tento rok sa v pozícii solo display pilota predstaví major Martin "MAT" Kuterka, pre ktorého je to prvá sezóna, kedy prezentuje lietadlo MiG-29 na verejnosti.

Možnosť pilotovať nadzvukovú stíhačku Mig-29 počas leteckých dní pred tisíckami divákov znamená dostať sa na symbolický letecký Olymp. Pre display pilota je to obrovská príležitosť i absolútna zodpovednosť. Jeho kľúčovým zadaním je nájsť rovnováhu medzi možnosťami predvedenia lietadla a rešpektovaním vysokej miery bezpečnosti letov.

"Naši vojenskí piloti sú úspešní nielen doma, ale aj v zahraničí. V dňoch 20. – 21. júna sa na Leteckej základni Gilze-Rijen uskutočnili Open Days 2014 Holandských kráľovských vzdušných síl (RNLAF). Slovenský pilot Mjr. Martin „MAT" Kuterka z Leteckej základne Sliač sa prvýkrát predstavil v zahraničí ako solo display pilot, na stíhačke MiG-29 predviedol profesionálnu ukážku bojových možností lietadla, za čo si vyslúžil rešpekt svojich kolegov a úspech u divákov," hovorí veliteľ vzdušných síl, brigádny generál Miroslav Korba.

Príslušníci vzdušných síl SR aj s ďalšími atraktivitami – spoločný prelet

Unikátna prezentácia slovenského letectva bude na začiatku Medzinárodných leteckých dní, v prvý deň 30. augusta. Spoločný prelet by mal byť súčasťou otváracieho ceremoniálu, kedy budú mať návštevníci možnosť vidieť unikátne spojenie, majstrovstvo a spoluprácu slovenských pilotov.

"V prípade, že všetko vyjde tak ako má na čele poletí vládny špeciál TU-154M a na "číslach" v skupine stupňovite vľavo a stupňovite vpravo bude mať MiGy-29. Za nimi poletí roj lietadiel L-39. Po prelete v rámci otváracieho ceremoniálu sa oddelí TU-154M od skupiny, MiGy a roj L-39 sa presunú do vyčkávacieho priestoru a budú čakať, kým nebude vykonaný výsadok padákových špecialistov vzdušných síl a príslušníkov 5. Pluku špeciálneho určenia. Po ich dopade na zem urobia lietadlá záverečný prelet v spoločnej skupine s efektným rozchodom na pristátie," hovorí Milan Konvičný, výkonný riaditeľ a projektový manažér MLD SIAF.

Vždy priťahujú pozornosť

Okrem umenia vysokej pilotáže sú pre návštevníkov leteckých dní zaujímavé aj ukážky záchranárov. Členovia týchto zložiek svojou odvahou, odhodlaním a profesionalitou vzbudzujú rešpekt u malých aj veľkých.
Súčasťou dynamických ukážok na SIAF 2014 bude preto aj ukážka záchranárskych a evakuačných prác a chýbať nebude ani hasenie požiaru s použitím tzv. bambi vaku. Naši záchranári používajú pri hasení požiarov vojenský vrtuľník Mi-17. Profesionáli, ktorí tento lietajúci stroj ovládajú, sú majstrami v pilotovaní s podvesom pri maximálnej hmotnosti vrtuľníka. V praxi to znamená, že lietajú s vysokou presnosťou a ich spolupráca s palubným technikom je dokonalá. Pri zvládnutie náročných úloh musia poznať a dôsledne dodržiavať obmedzenia vrtuľníka, napríklad maximálnu vzletovú hmotnosť s ohľadom na teplotu vzduchu a nadmorskú výšku. Na statickej ukážke budú môcť návštevníci vidieť aj lietadlo, ktorého domovskou základňou je Dopravné krídlo generála M. R. Štefánika Kuchyňa, L-410.

Letecká technika našich vzdušných síl

MiG-29AS FULCRUM

Lietadlá tohto typu tvoria základ vzdušných síl Slovenskej republiky. Modernizácia strojov sa realizovala v spolupráci s výrobcom lietadiel a viacerými západnými spoločnosťami v období rokov 2005 a 2006. Lietadlá modernizovali v leteckých opravovaniach Trenčín. Do výbavy strojov pribudli moderné komunikačné prostriedky a systémy kompatibilné s technikou NATO. MiG-29 je vyzbrojený vstavaným 30 mm kanónom GŠ-30L. Ide o najľahšiu zbraň vo svojej kategórii na svete, ktorá bez munície váži iba 46 kg. Zásoba streliva je 150 nábojov. Stroj môže niesť na troch závesníkoch pod každým krídlom najrôznejšie varianty riadených striel vzduch - vzduch, napríklad R-27, R-73, R-60MK, ako aj konvenčnú výzbroj v podobe neriadených rakiet a bômb, celkovo do hmotnosti 3 500 kg.

L-39 Albatros

Lietadlo L-39 Albatros je dvojmiestne, prúdové, podzvukové, cvičné lietadlo, určené pre elementárny, pokračovací výcvik a pre vykonávanie ďalšieho výcviku pilotov, inak uskutočňovaného na bojových lietadlách. Na lietadle je možné uskutočňovať výcvik vyššej techniky pilotovania, nácvik prepadu vzdušných a pozemných cieľov a taktiež vzdušný prieskum. Prístrojové a rádiové vybavenie dovoľuje plniť letové úlohy za všetkých poveternostných podmienok, vo dne aj v noci, umožňujúce plynulý prechod na bojové lietadlo MiG-29. L-39 je vybavené dvojprúdovým motorom AI-25TL. Vzdušné sily používajú lietadlá L-39 vo verziách CM a ZAM, ktoré boli v roku 2005 modernizované z pôvodných verzií C a ZA. Modernizácia sa dotkla najmä prístrojového vybavenia tak aby spĺňalo štandardy NATO a normy ICAO. Verzia ZAM ma vo svojej výzbroji kanón GŠ-23 s palebným priemerom 150 nábojov a možnosť podvesenia bômb a neriadených rakiet na 4 závesníkoch do maximálnej hmotnosti 1000 kg. Verzia CM je bez kanóna, s dvoma závesníkmi a maximálna hmotnosť výzbroje nesmie presiahnuť 260 kg.

Mi-17

Stredný dvojmotorový dopravný vrtuľník Mi-17 je určený na prepravu osôb a rôznych nákladov v nákladovej kabíne a na prepravu rozmerných nákladov na vonkajšom podvese. Vrtuľník je možné prevádzkovať v dopravnej, výsadkovej, zdravotníckej, bojovej a preletovej variante. Vrtuľník má maximálnu vzletovú hmotnosť 13 ton, dokáže prepraviť 4 tony nákladu v kabíne (na vonkajšom závese do 3 ton) alebo 19 osôb, letecká výzbroj je umiestnená na 6 závesných bodoch.
Vzdušné sily Slovenskej republiky prevádzkujú vrtuľník Mi-17 v dvoch verziách. Mi-17M je prioritne určený na plnenie úloh bojového použitia vrátane streľby neriadenými raketami a hlavňovou výzbrojou, Mi-17 LPZS zase prioritne na plnenie úloh leteckej pátracej a záchrannej služby. Modernizácia týchto vrtuľníkov sa postupne realizovala v leteckých opravovaniach Trenčín v spolupráci so západnými spoločnosťami od roku 2002 (Mi-17M) a 2007 (Mi-17 LPZS). Do výbavy strojov pribudli moderné komunikačné, navigačné a ďalšie prostriedky zabezpečujúce plnenie štandardov NATO a normy ICAO.

L-410

Lietadlá rady L 410 sú prevádzkované vo viac než 50 krajinách, na piatich kontinentoch sveta. Je to hornoplošný, samonosný jednoplošník. Konštrukciu trupu tvorí celokovová pološkrupina, krídlo je dvojnosníkové, vybavené dvojštrbinovými klapkami a spojlermi. Pohonnú jednotku tvoria dva turbovrtuľové motory Walter M 601E a vrtule Avia V 510. Maximálna vzletová hmotnosť je 6 600 kg, cestovná rýchlosť 333 km/h, dolet je približne 1 500 km a dostup 7 000 m. Vzdušné sily prevádzkujú lietadlá L-410 vo verzii E-20 a FG.
Stroj je schopný operovať na malých a neupravených letiskách a prevádzky v extrémnych podmienkach od +50 °C do −50 °C. Ponúka tak vedľa unikátneho dizajnu, predovšetkým výnimočný výkon či už v podmienkach saharskej púšte alebo v sibírskej tundre. K jeho základným výhodám patria schopnosť vzletu a pristátia na krátkych dráhach a nespevnených plochách, nízke prevádzkové náklady, výborný výkon vo vysokých teplotách a vysokých nadmorských výškach, variabilita vybavenia s možnosťou inštalácie špeciálnych výmenných kitov, veľký nákladový priestor, vyniká svojou bezpečnosťou prevádzky a disponuje najpriestrannejšou kabínou cestujúcich vo svojej kategórii. Lietadlá L-410 predstavujú ideálne spojenie prvotriednych technických parametrov a ekonomickej prevádzky pre prepravu cestujúcich a materiálu na krátke a stredne dlhé vzdialenosti.