Očovskí Bačovia sú našou pýchou

Desiaty jubilejný ročník MLD SIAF sa bude niesť vo viacerých významných oslavách, kde sa určite nezabudne ani na slovenskú leteckú skupinu Očovskí Bačovia. Tí tento rok majú svoje krásne, okrúhle 40. výročie.

 Medzinárodné letecké dni SIAF sú samozrejme vždy o bohatom programe, kde nechýbajú svetoví účastníci, ktorým patrí väčšina programu. Zabúdať by sme však určite nemali ani na našu domácu scénu, na ktorú môžeme byť právom hrdí a už dlhé desaťročia nás prezentuje po celom svete. Reč je o slovenskej leteckej skupine Očovskí Bačovia, ktorá tento rok oslavuje svoje 40. výročie, a preto im patrí naša pozornosť a takisto aj národná pýcha.

Prečo práve názov Očovskí Bačovia?

História názvu skupiny je pomerne zamotaná a členovia sa za tie roky volali rôzne. „Spočiatku sme sa volali jednoducho- Očovská štvorka alebo Očovské kvarteto či 4xL13, prípadne 4xZ142 a 4xL13. Pre zahraničie sme dlho boli ,Vetrone v skupine´. Neskôr, v polovici 90-tych rokov, začal na slovenských leteckých dňoch skupinu uvádzať žartovne tradičný komentátor Ferko Štefánik ako Očovskí Bačovia. Bolo to podľa známej folklórnej piesne z Podpoľania- Detvianski žandári, v ktorej sa spieva ako detvianski žandári hore grúňom plačú, že nemôžu chytiť očovského baču. Členovia skupiny rezignovali, a v r. 1998 v Čechách na IDET v Brne CIAF v Hradci Králové, vystupovali pod týmto názvom oficiálne. V zahraničí bol názov našej skupiny prekladaný často krkolomne, keďže do cudzích jazykov sa slova bača prekladá dosť ťažko. V Poľsku nám však dali krásne prirovnanie- balet szybowcowy, čiže balet vetroňov,“ prezradili nám členovia leteckej skupiny o histórii ich názvu.

Úspešní všade...

Za 40 rokov svojej existencie Očovskí Bačovia absolvovali 221 vystúpení, z toho 84 v zahraničí. Očovskí Bačovia sú jedinou skupinou na svete , ktorá je od roku 2003 tvorená vlečným lietadlom Z 137 T a štyrmi vetroňmi  (L-13, L-23 Blaník). Do tohto roku skupina účinkovala na leteckých dňoch v zostave štyroch vlečných motorových lietadiel Z 142 a štyroch vetroňov L 13.

Zaujímavosťou je, že v tíme lietajú amatéri s rozdielnym vekom (35-73 rokov) a odlišní sú aj svojím povolaním či leteckými skúsenosťami.  Všetci členovia skupiny lietajú od svojich pätnástich rokov a všetci sú inštruktormi lietania. Majú nalietané od 800 do 4000 letových hodín.

Okrem iných ocenení je od roku 1999 letecká skupina Očovskí Bačovia držiteľom  DIPLÔME D'HONNEUR“, čestného diplomu medzinárodnej leteckej federácie FAI so sídlom vo švajčiarskom Lausanne, za prínos v skupinovom lietaní. V roku 2015 boli členovia skupiny ocenení čestnou medailou Slovenského národného aeroklubu „Za prínos pre rozvoj slovenského a medzinárodného leteckého športového hnutia“.

Skupina sa každý rok zúčastňuje niekoľkých leteckých dní na Slovensku, ako aj v zahraničí. Pozvaní boli napríklad aj do Rakúska, Nemecka, Švajčiarska, Talianska, Poľska, Veľkej Británie, Nórska, USA, Indonézie, Dánska, Slovinska, Maďarska, Srbska, Líbye či Južnej Kórey.

Nenahraditeľná strata

Do roku 2003 Očovskí Bačovia účinkovali na leteckých dňoch v zostave štyroch motorových vlečných lietadiel Z 142 a štyroch vetroňov L 13 Blaník. Začiatok sezóny 2003 bol však pre skupinu poznamenaný veľmi smutnou udalosťou, ktorá neprebolela ani do dnešného dňa. Pri výkone svojho povolania 26.03.2003 tragicky zahynul vo veku 46 rokov ako pilot „práškár“ člen skupiny motorových lietadiel, Ing. Peter Benko.

„Peter bol oporou skupiny, tak svojimi leteckými skúsenosťami pri nalietaných viac ako 8 000 hodinách na 18 typoch lietadiel, ako aj vždy dobrou náladou, entuziazmom a zdravým zanietením pre problematiku skupiny  Očovskí Bačovia od jej vzniku v roku 1981. Pre skupinu je to strata, ktorú sa doposiaľ nepodarilo nahradiť. Od tejto udalosti piloti motorovej časti skupiny prestali účinkovať na vystúpeniach s vlastným programom,“ hovoria stále so smútkom v hlase členovia skupiny.

Ako prebieha ich vystúpenie?!

Po unikátnom štarte obvykle štvorvlekom za lietadlom Z 137 T Turbo Čmelák, skupina stúpa do výšky 1200 metrov. Stúpanie vo vleku je 2 m/s. Po prvýkrát bol členmi skupiny vykonaný v roku 2001. Po vypnutí vlečných lán začínajú piloti klzákov predvádzať svoje majstrovstvo – lietanie v rôznych formáciách. Let je doplnený dymovými efektami, jeho rýchlosť sa pohybuje od 90 km/h do 250 km/h. Zostava je zakončená efektným preletom klzákov na maximálnej rýchlosti vo výške niekoľkých metrov nad plochou letiska, (Tišliar, Lalík), pričom prvý (Tomašovič) a posledný (Oltus) urobia premet.

Vzdialenosti medzi jednotlivými lietadlami sú asi 3-5 metrov. Celé vystúpenie trvá 7 minút. Zostava sa lieta v sprievode hudby (Enya- Only time, príp. Vangelis- Conquest of paradise)

Ukážku je možné alternatívne doplniť zoskokom parašutistu z krídla vetroňa, čo je pre divákov veľmi atraktívne, prípadne sólo akrobatickým vystúpením klzáku.

Čo Očovskí Bačovia pre návštevníkov MLD SIAF 2021 pripravia tentokrát, bude prekvapením pre každého. Jedno je však isté, že vzhľadom k ich výročiu, to bude niečo veľkolepé a jedinečné...

Jedno je však isté a to, že ich 4.-5. septembra 2021, na letisku Kuchyňa/Malacky uvidíme v tejto zostave:

L – 23 team:

  • vedúci skupiny, Ing. Martin Tišliar (35 rokov), ktorý lieta od roku 2001 a má nalietaných viac ako 4000  hodín na  14 typoch lietadiel. V skupine je od roku 2008 a pracuje ako profesionálny dopravný pilot.
  • ľavé krídlo, Ľuboslav Tomašovič (73 rokov), ktorý lieta od roku 1963 a má nalietaných 2200 hodín na 18 typoch lietadiel. V skupine je od roku 1981 a živil sa ako rušňovodič. Aktuálne je už na dôchodku.                                      
  • pravé krídlo, Jozef Lalík (71 rokov), ktorý lieta od roku 1965 a má nalietaných 1700 hodín na 12 typoch lietadiel. V skupine je od roku 1981 a v súkromí je technikom osobnej automobilovej dopravy.
  • MUDr. Branislav Oltus (58 rokov), ktorý lieta od roku 1978 a má nalietaných 800 hodín na 6 typoch lietadiel. V skupine je od roku 1995 (v rokoch 1993-1994 bol náhradníkom). V súkromí sa živí ako letecký lekár- ortopéd- rehabilitačný lekár.

PILOT  Z 137 T Turbo Čmelák

  • Róbert Makovíny (52 rokov), ktorý lieta od roku 1984 a má nalietaných  3100 hodín  na 21 typoch lietadiel. V skupine je od roku 1999 (v rokoch 1993-1998 bol náhradníkom) a od 2008, vlekár. V súkromí sa živí ako automechanik- majiteľ autodielne.

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore