North American B-25J “MITCHELL” z flotily Flying Bulls nabral kurz na letisko Sliač

1. Júl 2018 6 Aktuality

Vyblýskaný strieborný Mitchell s „retro“ vzhľadom  patrí k najvzácnejším kúskom hodnotnej kolekcie veteránov skupiny leteckých nadšencov Flying Bulls. Prvý septembrový víkend sa toto najžiarivejšie lietadlo predstaví na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2018 vo svojej premiére.

Letové ukážky najkrajšieho lietadla flotily USA z obdobia 2. svetovej vojny  patria nepochybne k top vystúpeniam tejto „flotily“. Perfektne „vyblýskaný“ exteriér robí stále B-25 tým čím bolo – jedným z „najžiarivejších“ lietadiel USA. O jeho kvalitách svedčia aj reakcie pilotov na otázku, či by uprednostnili Airbus 380 alebo B-25.

Raimund Riedmann, manažér letových činností a šéf pilot pre lietadlá s pevným krídlom sa prikláňa jednoznačne k stroju B-25. Mitchell podľa neho lieta „nepoškvrneným“ spôsobom bez elektroniky a počítačov. Pilot Hans Pallaske si tiež vyberá  lietadlo B-25, ktoré si vyžaduje majstrovskú pilotáž. Pre pilota Lufthansy Frederica Handelmanna je let s Mitchellom vždy niečím fascinujúcim a naplnením sna leteckého nadšenca.

Putovanie lietadla

North American B-25J “MITCHELL bolo vyrobené v Kansas City v roku 1945. Podobne ako Corsair z flotily Flying Bulls, aj lietadlo Mitchell malo to šťastie, že sa už do bojového nasadenia v 2. svetovej vojne nedostalo. Využívalo sa ako testovací stroj elektronického vybavenia. Neskôr sa dostalo na akýsi cintorín lietadiel na leteckú základňu Davis v Arizone, kde bolo na dlhšiu dobu uložené a zakonzervované. Evidentne bol stroj v dobrom technickom stave, pretože v 70-tych rokoch ho odkúpila spoločnosť, ktorá sa zaoberala hasením požiarov zo vzduchu. V konečnom dôsledku sa lietadlo B-25 Mitchell na tieto účely nikdy nevyužívalo.

Nastupujú leteckí nadšenci

V 80-tych rokoch 20. storočia kupuje lietadlo aeroklub v Kansas City a  dostáva novú prezývku - Fairfax Ghost. V tomto aeroklube lieta Mitchell až do roku 1994, keď ho objavil a odkúpil bývalý šéfpilot spoločnosti Flying Bulls Sigi Angerer. Keďže lietadlo nebolo v dobrom technickom stave, prešlo generálnou opravou v USA. Práce boli ukončené v septembri 1997 a stroj bol pripravený na prelet cez Atlantik do Európy. Začiatkom roka 2001 sa lietadlo dostáva na letisko Salzburg, kde parkuje v domovskom Hangári č.7 a slúži ako model pre fotografov. Zároveň je ozdobou mnohých významných leteckých podujatí ako lietajúci veterán.

Z histórie

V rokoch 1941 až 1945 spoločnosť North American Aviation vyprodukovala približne 10 000 kusov lietadla typu B-25 s charakteristickými dvojitými chvostovými plochami. K významným znakom patrí tiež presklená predná časť trupu a kanón umiestnený v chvostovej časti. Niektoré verzie boli namiesto zadného kanónu vybavené streleckými vežami na spodnej a hornej časti trupu.

Najviac bolo vyrobených lietadiel typu  B-25J, ku ktorým patrí aj to vo vlastníctve Flying Bulls. Táto verzia prišla s mnohými vylepšeniami, ku ktorým patrí  napr. protinámrazové vybavenie. Presklená chvostová časť tejto demilitarizovanej verzie je najobľúbenejším stanovišťom pre fotografov. Dva štrnásťvalce od Curtiss-Wright Corporation poskytujú lietadlu výkon 3400 HP a max. rýchlosť viac ako 500km/h.

Zdroj:  http://www.flyingbulls.at (press info)

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore