MIG-15 NA SIAF-e

8. Máj 2018 8 Aktuality

Organizátorom tohtoročných leteckých dní SIAF 2018 na Sliači sa podarilo zabezpečiť aj tento rok účasť viacerých unikátnych lietajúcich strojov. Medzi špičku bude bezpochyby patriť lietadlo MiG-15, OK-UTI 2514 českej spoločnosti Czech Flying Legends.

V plnej kráse ho návštevníkom predstaví pilot Roman Svoboda, ktorý pôsobil vo vojenskom letectve v rokoch 1982 - 2010. Nalietal viac ako 2700 letových hodín na rôznych typoch lietadiel, najviac však na lietadle MiG 21, a to i ako testovací pilot a inštruktor. Lietal tiež na lietadlách  L29, L39 a má odlietaných viac ako 500 letových hodín na lietadle Jas 39 Gripen. MiG 15 má pre Romana špecifický význam. Na tomto type lietal v armáde jeho otec, a dá sa povedať, že práve obdiv k tomuto stroju priviedol Romana k lietaniu. Je držiteľ licencie CPL(A), je inštruktor a display pilot pre typ MiG 15, na ktorom má nalietaných viac ako 130 letových hodín. (Zdroj: L+K 11/2015, spoločnosť Czech Flying Legends).

O lietadle

Mig 15UTI s výrobným číslom 242266 bolo vyrobené v Aero Vodochody pod licenčným typovým označením CS-102, s motorom RD-45. Zálet lietadla sa uskutočnil vo Vodochodoch 22. apríla 1955 s posádkou v zložení Vlastimil David a Antonín Bartoš. Dňa 17.6.1955 bolo lietadlo exportované do Poľska.

V poľskom letectve pôsobilo toto lietadlo až do 22. novembra 1990 ako cvičné-prúdové lietadlo a to prevažne pri 61. LPSzB (Lotniczny Pluk Szkolno-Bojowy) na leteckej základni Biała Podlaska. Počas jeho služby sa v kokpite tohoto lietadla vystriedal celý rad vynikajúcich poľských pilotov, medzi ktorými bol i prvý poľský kozmonaut  Mirosław Hermaszewski. Po skončení vojenskej leteckej služby bolo lietadlo uskladnené a zakonzervované.

V roku 1994 Mig 15 UTI s výrobným číslom 242266 zakúpil pán Tom Smith a odviezol ho do Kalifornie, kde bolo v marci 1996 zaregistrované pod označením N – 41125. Jeho novým domovom sa stalo letisko v Paso Robles CA.  Lietadlo tak mohli obdivovať nielen návštevníci  Estrella Warbird Museum of Paso Robles, ale i priaznivci leteckých dní po celých Spojených štátoch.

V roku 2013 lietadlo kúpila spoločnosť Czech Flying Legends. Mig sa tak po mnohých rokoch mohol vrátiť späť na „české nebo“. Kamufláž lietadla je v českých farbách a na trupe nesie číslo 2514. Toto číslo malo na trupe originálne lietadlo MIG 15UTI z 30. sbolp (stíhací bombardovací letecký pluk), ktoré pôsobilo až do roku 1982 na letisku v Hradci Králové. Lietadlo nesie i charakteristický znak mesta Ostrava na prednej časti trupu, presne tak, ako hradecká pätnástka. Odlišnosťou od pôvodnej farebnej schémy je „tigrie“ zafarbenie na kýle, ktorým sa lietadlo hlási k spolupráci s NATO Tigers Association.

História československej pätnástky v číslach

  • 17.4. 1951 podpis zmluvy o licenčnej výrobe MiG-15 v Československu
  • 6.11. 1951 zálet MiG-15 vyrobeného v Československu z dovezených dielov
  • júl 1953 výroba MiG-15 kompletne prevedená do Vodochod
  • 1951 - 1954 - v Československu vyrobených 821 jednosedadlových strojov (S-102)
  • 1954 - 1956 - v Československu vyrobených 620 kusov MiG-15 bis (S-103)
  • 1954 - 1961 - v Československu vyrobených 2013 dvojsedadlových UTI MiG-15 (CS-102)

Foto: www.flying-legends.cz

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore