Trojitá premiéra z Flying Bulls

11. Jún 2013 3 Aktuality

K atraktivite Medzinárodných leteckých dní 2013 nepochybne prispeje aj účasť prestížneho rakúskeho tímu The Flying Bulls. Na Leteckej základni Sliač sa predstaví vrtuľník Bo 105, ktorý má len 2, 400 kg, dokáže predviesť špičkové, dych-vyrážajúce kúsky a ako jediný na svete má povolenie robiť leteckú akrobaciu. Na najočakávanejšej leteckej udalosti roka nebude chýbať unikát z čias 2. svetovej vojny, majstrovské dielo F4U-4 Corsair a kráľ nebeského rock n´rollu Martin Šonka.

Premiéra akrobatickej lahôdky v podobe vrtuľníka Bo 105

V roku 1963 sa začala spoločnosť MBB – Messerschmitt-Bölkow-Blohm (v súčasnosti Eurocopter) pohrávať s myšlienkou zostrojiť vrtuľník, ktorý by spadal do ľahkej kategórie – 2 tony. Spolková republika Nemecko vyjadrila projektu podporu a poskytla finančnú pomoc. V tom istom roku sa začali rozsiahle projektové štúdie známe ako Bolkow-Entwicklungen KG. Základným konceptom však nebol ani tak vrtuľník, ale skôr nový typ rotorovej sústavy. Prvý prototyp vrtuľníka Bo 105 vzlietol 16. februára 1967 v nemeckom meste Ottobrunn. Tento dvojmotorový, ľahký viacúčelový vrtuľník so štvorlistým nosným a  dvojlistým vyrovnávacím rotorom si vybralo pre svoj vojenský program nemecké ministerstvo obrany.

Jeho výroba sa ukončila v roku 2001 a nahradili ho modernejšími vrtuľníkmi Eurocopter EC 135. Do sveta sa rozšíril ako vrtuľník slúžiaci pre policajné a zdravotnícke účely, pilotný výcvik a  hliadkovanie. Vo vojenskej oblasti sa využíva pre palubnú podporu pozemných vojsk, ako doprovodný vrtuľník i na prevoz materiálu.

Rainer Wilke je uznávaným pilotom Bo 105, ktorý v rozmedzí rokov 1973-2002 nalietal pre nemeckú armádu vyše 7400 hodín. Od roku 1984 je jedným zo štyroch pilotov na celom svete, ktorí sú kvalifikovaní leteckí akrobati na vrtuľníku. Skúsený pilot v súčasnosti pracuje ako inštruktor leteckej akrobacie.


Unikát z čias 2. svetovej vojny: F4U-4 Corsair

Veľkí výrobcovia sa vždy snažia ponúknuť majstrovské dielo,  tzv. flagship produkt, ktorý je akousi raritou danej spoločnosti. Perfekcionizmus, presnosť vývoja a spracovania sú nesmierne dôležité. Nemožno šetriť ani na výrobe, ani na použitých materiáloch. Aj preto sú tzv. vlajkové lode žiadanejšie a zároveň veľmi drahé. Corsair jednoznačne patrí do tejto kategórie.

Chance Vought F4U Corsair bol vyvinutý s cieľom dosiahnuť maximálnu rýchlosť s minimálnym odporom vzduchu. Vývoj lietadla sa začal v roku 1938. To, ktoré lieta v zostave Flying Bulls je jedným z 12 500 zostrojených modelov, ktoré patrili k americkému námorníctvu v roku 1945 a využívali sa najmä vo vojne v Pacifiku a v Kórei. O niekoľko rokov neskôr putoval stroj  do Hondurasu v Latinskej Amerike. Kým sa Corsair dostal do rakúskych Flying Bulls, vystriedal niekoľkých majiteľov. Lietadlo Corsair Lietajúcich býkov je veľmi náročné na údržbu. Na každú letovú hodinu je potrebných až 40 hodín údržby. Dnes sa toto jednosedadlové majstrovské dielo prezentuje na najvýznamnejších leteckých šou.

Kráľ nebeského rock n´rollu

Pilot svetovej série Red Bull Air Race, člen reprezentácie Českej republiky v leteckej akrobacii  v kategórii unlimited, ale aj vojenský pilot lietadla JAS-39 Gripen. Na Medzinárodných leteckých dňoch sa verejnosti predstaví všestranný Martin Šonka.

Láska k lietaniu sa u Martina prejavili  v 17-tich rokoch. Po strednej škole sa lietaniu začal venovať naplno, nastúpil na Vojenskú akadémiu v Brne v odbore pilot bojového lietadla. V období štúdia (2001-2005) v Pardubiciach začína súťažiť. Už o pár rokov dosahuje prvé úspechy. Vystriedal niekoľko lietadiel od Z-142, L-29 Delfín, L-39 Albatros či L-159 Alca. V roku 2007 sa prvýkrát stretáva s  ľuďmi z Red Bull Air Race a začína jeho vlastný boj, ktorý končí v októbri 2009 získaním „Super licencie“. V decembri toho istého roku je prijatý medzi členov elitnej skupiny 15 top pilotov sveta.

V roku 2010 sa začína pripravovať na svoju prvú svetovú sériu Red Bull Air Race, prezývanú aj „Formula 1 vo vzduchu“ či „Epidémia leteckého športu“, kde najlepší piloti sveta predvádzajú zručnosť, pripravenosť a umenie leteckej akrobacie. Ako hovorí sám Martin: „Je to silnejšie ako ja. Nebezpečná závislosť. Nemôžem sa tomu ubrániť a musím lietať vždy a všade."

Text: ZS
Video: PP
Foto: www.redbullcontentpool.com

 

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore