Maďarsko predstaví bojové lietadlo novej generácie, historický stroj Lisunov Li-2P a samozrejme majstra Veresa

15. August 2012 24 Aktuality

Rekordman a šoumen Zoltán Veres

K menu legendárneho maďarského pilota Zoltána Veresa neodmysliteľne patrí slogan: zrodený pre lietanie. Tento letecký akrobat, o ktorom sa traduje, že hádam niet stroja, na ktorom by sa nedokázal odlepiť od zeme, má na svojom konte úcthodných 15 tisíc letových hodín. Majster leteckej akrobacie, ozdoba mnohých  leteckých šou sveta, pilot, ktorý ovláda viac než 110 rôznych tipov lietadiel, nebude chýbať ani na Medzinárodných leteckých dňoch 1. a 2. septembra 2012 na Sliači.

Zoltán Veres začal svoju leteckú kariéru v roku 1982 a dnes je, o. i., kapitánom Boeingu 737. V roku 1995 patril v rámci Breitling Svetového pohára medzi dvanástku najlepších pilotov planéty a na starom kontinente, v USA, Kanade a Japonsku sledovalo jeho akrobaciu 300 tisíc divákov denne.

Organizátori leteckých dní vo svete robia všetko preto, aby na ich programe nechýbal Zoltán Veres so svojím dych vyrážajúcicm vystúpením. Tento maďarský pilot je však aj držiteľom niekoľkých rekordov zapísaných v Guinnessovej knihe  rekordov. Medzi jeho obľúbené a divácky najatraktívnejšie kúsky patrí vystúpenie, v rámci ktorého je v rýchlosti 400 km/h  letiac dolu hlavou vo výške 3 m schopný otočkou vo vzduchu preťať napnutú stuhu.

Na SIAF 2012 sa maďarský pilot Zoltán Veres predstaví na stroji Skybolt. Konštruktérom tohto lietadla bo Lamar Steen, ktorého ambíciou bolo zostrojiť vysoko výkonný dvojmiestny akrobatický dvojplošník poskytujúci pohodlie pilotom s vyššou postavou. Zaujímavosťou je, že prototyp tohto lietadla zostavili študenti strednej školy v roku 1969 a už v októbri 1970 sa vznieslo do vzduchu lietadlo, ktorého náklady nepresiahli päťtisíc dolárov. Študentský prototyp lietal s motorom 180hp Lycoming HO-360-B1B. Skybolt si postupne vybudoval výborné renomé a  na konci 70-tych rokov sa stal najvyrábanejším dvojmiestnym exprimentálnym lietadlom všetkých čias. Dodnes poskytuje komfort pre pilota i pasažiera a  je častým hosťom leteckých dní. Fantastický Zoltán Veres z Maďarska teda zabaví hostí Medzinárodných leteckých dní SIAF 2012 krkolomným kúskami na stroji Skybolt.

Maďarské vzdušné sily
 
Viacúčelovým bojovým lietadlom novej generácie JAS-39D Gripen sa na SIAF 2012 predstavia Maďarské vzdušné sily. Lietadlo využívajúce najmodernejšie technológie a najnovšie zbrane  je konštruované tak, aby dokázalo čeliť hrozbám, pričom spĺňa prísne kritériá letovej bezpečnosti. JAS-39D charakterizuje  spoľahlivosť, efektívny výcvik a nízke prevádzkové náklady.

Toto stíhacie útočné prieskumné lietadlo Gripen schopné  plniť širokú škálu operačných úloh i prieskumných misií  patrí medzi pýchu maďarských vzdušných síl. Prvý let lietadla  JAS-39D , ktoré sa stalo zároveň prvým bojový lietadlom štvrtej generácie, sa uskutočnil v roku 1988. Do operačného použitia sa dostal o osem rokov neskôr.

Južní susedia predstavia aj historickú krásu

Maďarská nadácia Goldtimer určite poteší nejedného návštevníka Medzinárodných leteckých dní SIAF 2012. S jej účasťou na najväčšej leteckej udalosti roka sa spája jedno absolútne špecifikum. Do srdca Slovenska totiž privezú lietadlo takého typu, ktoré je najmä Banskobystričanom dôverne známe. Prečo? Lebo sa naň pozerajú každý deň cestou okolo Múzea SNP. Presnejšie, Goldtimer Foundation Budapešť  je prevádzkovateľom dvojmotorového dopravého lietadla Lisunov Li-2 a práve v podobných lietadlách bola počas SNP z poľského územia prepravená aj 2. československá paradesantná brigáda. Počas spiatočných letov prepravili tieto stroje  z Letiska Tri duby na Sliači do sovietskych nemocníc  aj takmer sedemsto vojakov, ktorí utrpeli zranenia počas SNP.

Banskobystričania i návštevníci  mesta pod Urpínom majú, ako je známe, možnosť vidieť v blízkosti Múzea SNP zachovalé lietadlo Lisunov Li-2, avšak v tomto prípade nejde o pôvodný vojnovýstroj, ale je to lietadlo, ktoré slúžilo vo vojenskom letectve.

Maďarskí Goldtimeri predstavia na Sliači počas Medzinárodných leteckých dní  stroj Li-2P, ktorý bol vyrobený v roku 1949. Pôvodne lietal pre vojenské letectvo, neskôr ho upravili pre civilnú dopravu a dokonca lietal ako vládne lietadlo. V polovici 70-tych rokov  sa po vyradení dostalo do zbierok Leteckej technickej vysokej školy v Szolnoku, kde sa ho po dvadsiatich rokoch  ujali nadšenci z budapeštianskej nadácie Goldtimer. Získanie letového osvedčenia v roku 2002 nasledovalo po dôkladných opravách a skúškach. Odvtedy je Lisunov Li-2 žiadanou ozdobou leteckých dní v rôznych krajinách sveta.

Či už vás priťahuje špičková letecká akrobacia s nervy drásajúcimi kúskami vo vzduchu, dávate prednosť rokmi overenej kráse historických strojov, alebo vás skôr oslovujú moderné lietadlá novej generácie, nenechajte si na Medzinárodných leteckcýh dňoch SIAF 2012 ujsť prezentáciu našich južných susedov. Maďarsko sa v srdci Slovenska bude mať čím pochváliť.         

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore