Falcon a Agusta budú prezentovať Belgické vzdušné sily

26. August 2012 9 Aktuality

Tak vzorne, ako prezentovali Slovensko na Medzinárodných leteckých dňoch v belgickom Florennes naši príslušníci zmiešaného krídla Sliač, budú určite Belgicko prezentovať príslušníci Belgických vzdušných síl na SIAF 2012. Kým vo Florennes predvádzali v júni tohto roku svoje majstrovstvo naši piloti na dvoch síhačkách MiG-29, nad sliačskym letiskom  sa ukážu belgickí piloti na dvoch rôznych strojoch. Nadšenci lietania sa môžu tešiť na stíhačku F-16 Falcon a vrtuľník A-109 Agusta.

Lietadlo F-16 môže plniť množstvo úloh. Vo vzdušnom boji je schopné ničiť ciele na malú i strednú vzdialenosť. Zároveň slúži ako prepadová, doprovodná či hliadkujúca stíhačka. V rámci boja s pozemnými cieľmi môže vykonávať priamu podporu pozemných jednotiek, prehradzovať bojisko a v špeciálnej verzii umlčovať prostriedky protivzdušnej obrany a vykonávať prieskum.

Prvý prototyp nového viacúčelového nadzvukového lietadla YF-16 vzlietol na úvodný let zo základne Edwards v Kalifornii v roku 1974. V júni 1975 sa rozhodli vlády Belgicka, Holandska, Dánska a Nórska k spoločnému nákupu strojov F-16 vo verziách A (jednomiestne) a B (dvojmiestne).

V súčasnej dobe sú už lietadlá týchto štyroch letectiev modernizované na štandard verzií F-16AM a BM a svojim vybavením sa približujú k najnovšie vyrábaným verziám F-16C a D.
Lietadlá F-16 belgického letectva sú v súčasnej dobe dislokované na základniach FLORENNES a KLEINE BROGEL.

Pre potreby belgickej armády sa používa rýchly viacúčelový vrtuľník  A109BA. Jeho domovskou základňou je 1 Wing Bevekom. Ide o ľahký, dvojmotorový, osemmiestny vrtuľník. História vývoja stroja siaha do 60-tych rokov minulého storočia, kedy bol navrhnutý prototyp Agusta A109, pričom išlo o jednomotorový civilný variant. S ohľadom na ostatných výrobcov sa napokon začalo s vývojom dvojmotorového vrtuľníka.

Prvý prototyp nesúci dva turbohriadeľové motory Allison 250-C14 bol navrhnutý v roku 1969.  K výrobe plánovanej vojenskej verzie stroja s označením A109B však nedošlo. Namiesto toho sa konštruktéri zamerali na vývoj osemmiestneho variantu A109C. Let prvého z trojice prototypov sa uskutočnil v roku 1971, potom nasledovalo pár rokov vývoja a o štyri roky neskôr, t.j. v roku 1975 sa začali stroje vyrábať. Na komerčné účely bol prvý vrtuľník dodaný na sklonku roku 1976.

Vrtuľník v nasledujúcich rokoch s obľubou využívali rovnako civilné, ako záchranárske či pátracie zložky. Spoločnosť Agusta sa však nevzdala myšlienky skonštruovať stroj aj na vojenské účely. Obdobie vývoja vystriedalo v rokoch 1976 a 1977 testovanie prototypov. Vyrobených bolo päť testovacích kusov A109As vo vojenskej úprave, ktoré boli vybavené protitankovými riadenými strelami BGM-71 TOW. Ďalšie dva prototypy, ktoré boli zhotovené neskôr, mali slúžiť na podporu vojenského útoku, resp. pri námorných operáciách.

Tvorba webstránky - WebCreators.sk

webcreators logo

Hrdo poháňa webhosting - HostCreators.sk

Hore