SIAF 2023 bude patriť aj zaujímavým vrtuľníkom, môžete sa tešiť na tieto unikáty

Domov > Aktuality > SIAF 2023 bude patriť aj zaujímavým vrtuľníkom, môžete sa tešiť na tieto unikáty
SIAF 2023 bude patriť aj zaujímavým vrtuľníkom, môžete sa tešiť na tieto unikáty
01.09.2023

Nepremeškajte 12. ročník najväčšej leteckej udalosti na Slovensku, Medzinárodné letecké dni SIAF 2023. Program plný dynamických a statických ukážok budete môcť sledovať na nebi aj na zemi počas posledného prázdninového víkendu, 2. a 3. septembra. Tentokrát vám predstavíme účastníkov, ktorí možno nenarobia toľko hluku ako stíhacie lietadlá, ale svojou obratnosťou dokážu na oblohe vykúzliť nejeden dychberúci manéver. 

Mi-24/35 z Českej republiky

Práve na tohtoročnom SIAF-e sa rozlúčime s viacúčelovými bojovými a prepadovými vrtuľníkmi sovietskej výroby používanými na priamu podporu pozemných vojsk – s vrtuľníkmi Mi-24/35.  Tieto stroje využívala Armáda ČR 45 rokov, preto zanechali v pamäti pilotov a ďalšieho personálu nezmazateľnú stopu. Letectvo našich západných susedov postupne prechádza na novú techniku, konkrétne americké vrtuľníky UH-1Y Venom a bojové vrtuľníky AH-1Z Viper. Podľa informácií Armády ČR prebehne lúčenie na SIAF-e vo veľkom štýle. Návštevníci sa môžu tešiť na tie najlepšie a najzaujímavejšie prvky pilotáže, ktoré tieto vrtuľníky dokážu.

AH64 Apache

Americký útočný vrtuľník používaný od sklonku studenej vojny po súčasnosť. Apache bol skonštruovaný v 70. rokoch ako vrtuľník pre boj proti obrnenej technike. Vrtuľník bol navrhnutý na odhalenie a zničenie tankov vo vysoko-mobilnom boji.

NH90 z Nemecka 

NH90 je stredný dvojmotorový viacúčelový bojový vojenský vrtuľník, ktorý bol vyvinutý na požiadavku NATO a je schopný prevádzky aj v námornom prostredí. Je vyrábaný ako spoločný projekt troch európskych firiem – Airbus, Leonardo a Fokker. Prvý prototyp tohto vrtuľníka mal svoju premiéru v decembri 1995 a prvýkrát vstúpil do operačnej služby v roku 2007. K júnu 2022 nalietal NH90 viac ako 300-tisíc letových hodín v ozbrojených silách trinástich krajín, medzi nimi aj v nemeckých vzdušných silách, ktoré nám tento typ vrtuľníka predvedú v rámci statickej ukážky.

H-145M z Maďarska 

Dvojmotorový bojový vrtuľník H145M ponúka viacero možností jeho využitia – rýchle nasadenie špeciálnych jednotiek, transport materiálu, prieskum či rádioelektronický boj, a zároveň rýchle použitie palebnej sily na neutralizáciu alebo zničenie nepriateľských síl. Tento vysokovýkonný, viacúčelový, robustný a spoľahlivý vrtuľník môže niesť širokú škálu rôzneho vybavenia a výzbroje, čím poskytuje mimoriadnu flexibilitu pri plnení rozličných bojových misií. 

Vojenská verzia vrtuľníka má označenie H145M.  Civilná verzia H145 (pôvodne Eurocopter EC145) sa tiež veľmi dobre uplatnila pri používaní záchrannými či silovými zložkami (Polícia).  Už dokázala preukázať svoje kvality vo viacerých vojenských operáciách – vrátane služby v armáde USA, ktorá prevádzkuje tento typ vrtuľníka pod označením UH-72A a UH-72B Lakota.
Maďarská armáda zakúpila, a postupne zaradila do služby, 20 kusov týchto vrtuľníkov (16 kusov v roku 2020 a zvyšné 4 kusy v roku 2021) dodaných spoločnosťou Airbus Helicopters.

Mi-17 Vzdušných síl OS SR

Mi-17 je dvojmotorový viacúčelový vrtuľník s päťlistým hlavným rotorom pre civilné a vojenské využitie. Mi-17 môže byť vybavený poveternostným radarom, ktorý môže slúžiť aj pre navigáciu. Po bokoch trupu je možné umiestniť viaceré zbraňové systémy, pre ktoré je k dispozícii šesť vonkajších závesníkov. V niektorých verziách boli inštalované silnejšie motory TV3-117VM (1545 kW, 2070 hp) pre lety vo vyššej nadmorskej výške a teplejšie podnebie. Označenie Mi-17 sa používa hlavne pre stroje určené na export.

 

Blackhawk UH-60M z Vrtuľníkového krídla generálplukovníka Jána Abruša Prešov

Black Hawky prestavujú symbol modernizačných zmien vo výzbroji Vzdušných síl OS SR, ktoré sa uskutočnili v roku 2017.  UH-60M Black Hawk je stredný dvojmotorový viacúčelový vrtuľník primárne určený na taktickú prepravu vojsk a materiálu. Dokáže prepraviť 11 cestujúcich a na vonkajšom závese unesie 4 tony nákladu. Môže plniť úlohy pátrania a záchrany, hasenia požiarov v ťažko dostupnom teréne, odstraňovania následkov živelných pohrôm a iné ďalšie. Najmodernejšie prístrojové vybavenie mu umožňuje plniť letové úlohy za všetkých poveternostných podmienok vo dne aj v noci.
Bell 429 Letky Ministerstva vnútra SR 

Ministerstvo vnútra SR má vrtuľník Bell 429 k dispozícii od roku 2015. Tento stroj je využívaný pri ochrane štátnej hranice, pátraní po nezvestných osobách a pomoci pri prírodných katastrofách. Využiť ho vedia policajné zložky aj na prenasledovanie cestných pirátov. Vrtuľník Ministerstva vnútra SR má kompletnú policajnú výbavu a na oblohe ho je poznať vďaka jeho atypickej, no elegantnej čiernej farbe, ktorá zvýrazňuje jeho elegantný a aerodynamický tvar. Aj vďaka svojej obratnosti si odniesol zo SIAF-u 2016 Cenu Slovenskej leteckej agentúry za najlepšiu letovú ukážku. 

Bo 105 + AH-1F Cobra z RedBullu z rakúskeho Salzburgu 

Vrtuľník Bo105 je vďaka unikátnej konštrukcii hlavného rotora schopný lietať premety, výkruty, sudové výkruty a mnohé ďalšie akrobatické manévre. Štyri stroje tohto typu zo „stajne“ Red Bull sú ako jediné na svete certifikované civilné akrobatické vrtuľníky. Dva z nich patria do „kolekcie“ Flying Bulls a parkujú v hangári č.7 v Salzburgu. Ďalšie dva sú súčasťou tímu Red Bull v Los Angeles. Vrtuľník AH-1F Cobra je legendárny americký bojový vrtuľník. Piloti Flying Bulls museli prejsť špeciálnym výcvikom v USA, aby ho mohli využívať. Ak zrovna nie je účastníkom niektorých z leteckých podujatí, môžete ho kedykoľvek vidieť v hangári č. 7. v Salzburgu. 

Agusta A109 "Razzle Blades" z Belgicka

Rýchly viacúčelový vrtuľník  AgustaWestland A109 sa používa pre potreby belgickej armády. Jeho domovskou základňou je 1 Wing Bevekom. Ide o ľahký, dvojmotorový, osemmiestny vrtuľník. História vývoja stroja siaha do 60-tych rokov minulého storočia, keď bol navrhnutý prototyp Agusta A109, pričom išlo o jednomotorový civilný variant. S ohľadom na ostatných výrobcov sa napokon začalo s vývojom dvojmotorového vrtuľníka. Na komerčné účely bol prvý vrtuľník dodaný na sklonku roku 1976. Vrtuľník v nasledujúcich rokoch začali s obľubou využívať rovnako civilné, ako aj záchranárske či pátracie zložky po celom svete. 

AH64 Apache